رسائل من الدوحة

متغربين إحنا.. متغربين آه.. تجري السنين و إحنا .. جرح السنين.. آه.. لا حد قال عنا خبر يفرحنا و لا حد جاب منا كلمة تريحنا .. تريحنا

الأربعاء، 12 نوفمبر 2008

الرسالة الرابعة - حيث أن.. لما كان



جدو ختيار:
أحلى و أطيب أنكل و ديدو في دنيتي :
حماي اللذيذ السكرة.. المارون جلاسيه :

أقلك جدو.. و لا كده بأكبرك؟ طب ما حضرتك طول عمرك هتفضل مكانتك في قلبنا كبيرة جداً.

على فكرة.. أنا مفهمة محمود إن حضرتك اسمك "بابا ديدو ختيار " علشان نشعر أننا بناديك بإسم ما اتندتش بي من حد قبلنا.. و بعدين شوف بقه فرحتك حتبقى ايه عند ذهابه للمدرسة و يقول: أنا إسمي" محمود ختيار "

بجد وحشني .. أما أشوفك .. طبعاً حضرتك عايش عصرك الذهبي من غيرنا.. و مش لاقي حد يغلس عليك بعد لما سافرنا.. اصبر علينا.. جاينلك .. و هنقعد نجري وراك- أنا والأولاد- لغاية ما تستخبى منا في الأوضة.. و تقفل على نفسك و إذا وقعت في إيدنا ..لن نرحمك!

شوف بص أما اقلك.. نفسي تقرأ رسالتي .. أنا عارفة انك مش حمل رغي و كمان مش من هواة الكمبيوتر و النت .. بس عشان خاطري.
هو ايه اللي عشان خاطري.. هو أنا حأتحايل عليك واقعد أريق ماء وجهي زي ما بتعمل فيا لما اتحايل عليك عشان تيجي تزورنا في الدوحة ؟
-ابداً - طب د أنا قلت أكتبلك.. لحسن تزعل مني و تقول في نفسك: هي ليه طول عمرها ما بتعبتليش وعمالة تراسل حماتها و تنسى حماها .. يعني شوف هأعملهالك جميلة.. و بعدين أنا عايزة حضرتك تسمع كلامي أقولك يمين يبقى يمين .. شمال يبقى شمال.. تيجي قطر.. تقوللي حاضر .. ماذا و إلا.. أقسي قلب محمود و دانة على حضرتك.. و بعدين أنا مش عارفة حضرتك معصلج كده ليه.. طب أقول إيه للناس في المجتمعات .. اقول لهم مش عارفة أمشي حمايا.. طب يرضيك كده..

شوف مامي و تانت أصبحوا سلسين ازاي " و ما بيبمبكوش معايا" من ساعة ما حذرتهم من أني سأستخدم "كارت الأحفاد " لو ما سمعوش الكلام .. و مامي وتانت ما بيمانعوش لما اقلهم يجوا يزورونا في قطر.. أمال ليه حضرتك مش راضي تنصاع لطلباتي .
الله.. الواحد مش هيعرف يمشى حماه على مزاجه اليومين دول,, أيه الخيبة بتاعتي دي.
J
ما تستغربش إني قلت اكتب لحضرتك .. ما أنا قلت لك خفت تزعل عشان طول عمري بأكلم تانت و أراسلها .. صحيح حضرتك مش من النوع اللي بيقول اشمعنى .. و دي مش أخلاقك.. لكن أنا حسيت إني نفسي أكتبلك .. و بعدين إحنا نطول نراسلك .. شوف كلام في سرك.. انا بأموت في حضرتك.. و بصراحة لو كنت شفتك وأنت صغنون.. ما كنتش هتفلت من إيدي.. وأنا صارحت تانت إني كنت هأخطف حضرتك منها .. بس هي افتكرتني بأهزر..على كل حال.. برضه ابنك .. من ريحتك.. هو صحيح عيار 24 بس حضرتك حتة برلنت نادرة و الله.

عامل ايه يا أنكل .. و أخبار السكر و الضغط ايه.. و إزي تانتي عاملة ايه؟ و صحتها اخبارها ايه؟ اوعوا تكونوا ملخبطين في الأكل.. و بعدين نقيس السكر نلاقيه ضارب..أنا نفسي حضرتك تستشير الدكتور في عشب اسمه "حرجل سوداني" بيغلوه مع الحلبة و يشربوه على الريق علشان السكر ينزل.. بس رجاء استشارة الطبيب قبل استخدامه.

عزمت تانت فين في الفالنتين ؟
ربنا يطمنا عليكم يا رب.. باقول لحضرتك ايه .. احنا داخلين على شهر مفترج و أيام مباركة وعيد الأم على الأبواب.. مش عايزين تطنيش .. جهز" كادو" محترم علشان تانت تنبسط منك.

قللي و" إر "و اعترف يا أنكل .. عزمت تانت فين في الفالنتين؟.. شكلك "كبرت" و قلت لها إن دي أعياد الفرنجة ومالناش دعوة بها .. أنا بافكر اصطاد في الماء العكر و أوقع بينكم.

بصراحة.. أنا عايزة أعترفلك.. إني أسفنت كتير بايناتكم.. و يامة قومتها عليك.. و قلت لها :"ما تسكتيلوش .. تخرب ما تعمر.. هو دافع مهر اد ايه علشان التعب اللي بتتعبيه ده.. بس تخيل.. هي كانت تضحك.. و كل لما انا أهاجم.. تقوم تدافع و تحن و تقوللي : حرام يا دوللينا و تقعد تفتكر لك الحلو كله.. و اطلع انا الوحشة في الآخر.
خلاص نطلع منها إحنا.. و عموما .. كويس ان حضرتك ما عزمتش تانت في" الفالنتين " في أي مكان برة البيت.. و عشان اثبت لحضرتك نوايا الحسنة في الرسالة دي.. و ما تفتكرنيش بأتهكم.. هاقلك ايه نهاية اللي بياخد مراته و أولاده و يعزمهم في الفالنتين.. بس قبل ما احكيلك على مصيراللي بيفسحوا اهلهم في" الفالنتين " نفسي اقلك:

وحِشني أوي.. وحشني كلكم ..البيت وحشني .. و اللمة الحلوة و الأكل الرهيب الي تانت بتعمله.. والفاكهة الجميلة اللي حضرتك بتجيبها لنا و بتنقيها بنفسك.. و نقعد نقلك محمود بيحب الجوافة .. فتنزل تشتري له اكبر صندوق جوافة .. محمود نفسه في مش عارف ايه .. فتنزل تشتريه جري .. مش بأقلك إحنا بنستغلك بإسم الاحفاد.

تاني وحشني .. و وحشني كلكم .. و وحشني المشى الصبح في المعادي .. و وحشني تجهيز نفسنا لزيارتكم.. و وحشاني الفرجة على المحلات و هي بتستفتح بالقرأن.. و الأرض امام المحلات مرشوشة علشان البياعين دالقين مياه.. ما تفهمش ليه.. يا الله.. زروطة بزروطة.
تعرف.. أنا بأقعد افتكر منظر الكناسين الصبح و هما ماسكين المقشات بيأس.. أصل هينضفوا إيه و لا إيه؟
و أتخيل منظر الموظف من دول وهو مركب مراته وراه في الموتوسيكل .. و ابنهم في الوسط .. و بنتين تلاتة مقعدهم في ملحق الموتوسيكل.. هو الموتوسيكل العائلي ده اسمه ايه؟ باين تريسيكل..
هنا في الدوحة .. رب الأسرة القطري بيشحن أسرته في سيارة" لاند كروزر" شكلها شبه الميكروبصات.. يا الله.. أهو التريسكل بيسمح للعائلة بالتمتع بالهواء الطلق" الفريش" و الأوتوبيسات برضه بتسمح للناس تلتحم بقوى الشعب.

من اد إيه كنا هنا .. من شهر فات و لا سنة ؟

من اد ايه كنا هنا .. من شهر فات و لا سنة .. وحشاني سماع الاغنية دي في البلكونة عند حضرتك.. و وحشني شرب الشاي في فنجان زجاج بعد الغداء.. و تانت تقعد تقول: استنوا شوية علشان الشاي بياخد الحديد من الجسم .. و واحشني رغيي معك و محاولتي استنطاقك .. لأن حضرتك بصراحة .. هادي جدا.. و تخيل مع أني بقيت انطوائية جدا.. لكن انا بأحب أرغي معك و بأتبسط جدا لما تقعد تحكيلي على أيام دراستك في انجلترا و شغلك في إسكندرية و العراق و الجزائر و لبنان و سفرياتك لألمانيا و فرنسا و مشاكل العمارة والمحاميين النصابين و ذكريات ياسر و هو صغير.. بذمتك ما بتضايقش من نكشي ليك كل شوية ؟

وحشني المخ و الكبدة بتاع الشرقاوي والفول و الطعمية بتاع الشبراوي والتابعي الدمياطي .. والطرب والكباب بتاع شاكر و أبو شقرة فرع القصر العيني بس .. و السمك والجمبري بتاع أمير واسماك الجندوفلي و الحرية و خريستو .. والبليلة والعاشورة والأيس كريم بتاع صابر.. و كشري العمدة واللب الأبيض السوبر اللي مش بالاقي زيه غير في "المقلا" بتاعت صلاح الدين و"العبد".. اللب هنا في الدوحة بيستوردوه من لبنان.. بيبقى كبير بس مختلف خالص عن المصري.
وحشني "أزأزة" السوداني و الحمص والترمس على الكورنيش.. عارف حضرتك .. بيسموا هنا الفول السوداني ايه؟..أنا اقلك.. بيسموه..فسدق العبيد.. بصراحة مش عارفة أعلق!

وحشاني سندوتشات "مؤمن و كوك دور" مع انها بقت تعبانة جداً و طعمها بقى صعب و كمان غالية .. لكن اصل "الدلفري"بقه غية.
وحشني الرز بلبن بتاع "بسمة" و شرب السحلب والشاي الاخضر في قهوة الفيشاوي في الحسين .
وحشني طوابير الجمعيات و لافران و اللف و الدوران حتى نجد مكان للركن .. عارف زمان- بابي الله يرحمه- كان لما يركن صف تاني .. يقوم يقلنا.. لو العسكري جيه .. قولوا له: هو جاي حالا.. فانا ووليد – علشان زعلانين انه سايبنا ملطوعين في العربية.. نقوم إحنا اللي ننادي على العسكري و نقل له: على فكرة يا أنكل .. بابي مشي من فترة و إتاخر.. و راكن غلط .. ممكن تاخده مخالفة!
لغريبة إن الراجل يضحك و ما يكتبهاش.. و إحنا نتغاظ .. كنا اشرار جدا يا أنكل
على فكرة انا مش مفتقدة موضوع ان الواحد ياخد اذن ساعتين من الشغل لقضاء مصلحة في المجمع و لا غيره.. فيضيع اليوم كله على اللف" كعب داير" على الموظفين .. و ما يقدرش يرجع الشغل فيتخصم اليوم كله.

القطريين مناخيرهم متكلفة!

لكن وحشني المشي في الصاغة والغورية و شرا الكلام الفاضي .. و البخور ..
تعرف :
لبخور هنا في قطر والخليج .. موضوع تاني خالص.. القطرين و أهل الجزيرة العربية كلهم.. مناخرهم متكلفة – التعميم غلط بس لزوم الافية - المهم فعلا هنا بيصرفوا على مناخيرهم صرف.. البخور و العود هنا بيتباع بحاجة اسمها التولة.. التولة دي بتاع خمسة جرام.. و ثمن جرام العود المعتبر بيصل لألف ريال و في أغلى.. أما عطور دهن العود هنا .. فأسعارها "وهم" التولة في محلات عبد الصمد القرشي.. بيت العود و العنبر و العطور .. بالالفات.. اصلها من كمبوديا و .. ده عطر الشرق.. مش أي أي.
أما أسماء البارفانات فتجدها فخيمة .. يعني يسموها" العود الملكي".. فنار..كشخة..أسرار..عود مكة الملكي .. أمواج..دانات..العنود..
المهم.. هو ايه اللي جاب السيرة .. سيبك .

اه.. وحشاني الزينة و الفوانيس اللي بتملأ الشوارع من أواخر شعبان لنهاية رمضان في ميدان الاسماعيلية و صلاح الدين و الحسين و القلعة وشبرا ..وحشني منظر زحمة شوارع القاهرة في رمضان و منظر نفس الشوارع و هي ساكتة و فاضية قبل المدفع بخمس دقائق و وحشاني مطبات الشوارع و إشاراتها.. وحشاني القلعة و الهرم.. و وحشني النيل و المعديات والمراكب و الفلايك .. و وحشني صوت المترو لما بيمشي و يهز العمارات في مصر الجديدة.

بأمانة.. وحشوني "مسيحيين شبرا"

و – بأمانة و من غير تهكم- وحشني جدا "مسيحيين شبرا " اللي تقدر تعرفهم من طريقة حلفانهم ومن شكلهم.. حتى لو ماشيين في جاردن سيتي .. الستات دايما لابسين فساتين سودة و شعرهم قصيرو لونه أبيض.. و الرجالة بدل لما يحلفوا يقولوا: بأمانة.. و بعضهم يقول و" المسيح الحي و العدرا".
وحشني سماع الخبر السنوي عن حضور المفتي و شيخ الازهر و كبار رجال الدولة لوليمة الإفطار اللي بيقيمها الأنبا شنودة في رمضان .. خلاص بقه.. العزومة رسخت معاني الوحدة الوطنية بين عنصري الأمة.. أوعى تفتكرني بأسخر .. لا ده أنا بأتعجب من الاهتمام بالشكليات .

وحشني الفرجة - مع العيلة - على المسلسلات و البرامج الهايفة بتاعت رمضان.. وتخيل وحشاني أسئلة المذيعات المكررة .. البايخة اللي حفظناها واللي على وزن:
اين ترعرعت سيدتي؟ ايه شعورك لما حصلت على جائزة احسن ممثل؟..يعني هيزعل مثلا!
إبه أكثر موقف محرج تعرضتله و أنت بتصور الفيلم؟ ممكن تحكيلنا على كواليس الفيلم؟
إيه هي أسباب غيابك عن جمهور التلفزيون؟
تقوم تقول: أصل التلفزيون بيحرق الفنان
و لما الممثلة من دول تعملها تمثلية.. تقوم المذيعة الغلسة تقلها: هو أنت اتجهتي للتلفزيون بعد لما السينما هجرتك؟!.. يعني يا عجوزة يا كركوبة.. راحت عليكي و ما بقتيش تنفعي..
هل تهتمي بالرد على الشائعات؟
لا طبعا.. ثم إن الشجرة المثمرة هي اللي بتترمي بالزلط.
او ايه مواصفات فارس احلامك؟..
تقوم قايلة.. انا عايزة واحد يخطفني على حصان ابيض
فارس إيه و بتاع إيه.. بإزمة مش حتة" تويوتا كورولا" و لا حتى "كريسيدا " تبقى أنفع.. و بعدين بنفس ثمن الحصان تقريبا .
لماذا لم تتزوج بعد؟
ابحث عن بنت الحلال
هل الزواج يعوق الفنان؟
الزواج استقرار للفنان
و لو الفنانة او الفنان متزوج
هل ندمت على عدم انجابك؟
فالاجابات تتراوح بين
اصل الفن في دمي و أهم من أي شيء و أنا أحب أضحي من اجل فني
و لو الفنانة مخلفة تقول:
الفن سرق أمومتي
و هل ترحب بدخول ابناؤك عالم الفن؟
انا اترك لهم الاختيار
كيف تتعامل زوجتك مع المعجبات؟
زوجتي صديقة معجباتي..
.. المذيعات دول ما بيتكسفوش و هما بيسالوا الاسئلة دي..
اه و نسيت أقلك على" المهاتية" الي بيهاتوها المذيعين.. سعيا لاقناع المشاركين بمداخلات لخفض صوت التلفزيون والتحدث من التليفون .. و الموضوع ده شبه مستحيل .. لأن المشارك بيكون هيموت علشان يسمع نفسه وهو بيتكلم في التلفزيون..
وعمر ما حد بيسمع الكلام و لازم نسمع صدى الصوت.. و يضيع وقت البرنامج في مهاتية و كلام فاضي.
بس – بصراحة – إحنا اللي غلطانين عشان بنتفرج على الهلس ده.. تعرف هما لازم يكتبوا في أسفل الشاشة ان المشارك اللي هيعلي التليفزيون هنقفل عليه الخط و ستلغى مشاركته.
فكرة جهنمية .. هو الواحد بقه شرير اوي كده ليه؟

اه يا انكل اه.. سيبك انت .. بس القعدة بتبقى حلوة.. اهو.. أي برنامج بيبقى صوت أو أي وش و زيطة و السلام .. لزوم التسالي.

وحشاني الاوكازيونات المضروبة في مصر في روكسي و المولات و وسط البلد.
وحشني سماع صوت الشيخ رفعت لما بيأذن لصلاة المغرب بعد المدفع..و مفتقدة جدا عزومات رمضان و سماع الراديو على الفطار والاشاعات اللي بتطلع في مصر وخصوصا قبل العيد .. فاكر اشاعة يوم القيامة واشاعة جواز احد الرؤساء من أخت وزير سابق و إشاعة موت عمرو دياب و الإشاعة بانتشار الحرية و الرخاء الي هتعم مصر مع حلول الألفية الجديدة!

وحشاني أيام العيد في مصر و نزولك الصبح للصلاة في جامع سمير وهبة اللي جنب المطافئ.. و بعدها الغداء الجماعي و الواحد يلبس لبس العيد و يبدأ الزيارات العائلية و نشتري البمب و الصواريخ و العديات.. و لو أن الواحد كبر على العديات.. بأقول لحضرتك إيه .. أنا ما كبرتش و لا حاجة..:)

هنا في قطر في حاجة اسمها الكرنكعوه .. و في الخليج اسمها "الجريجعان" و هو عبارة عن احتفال للأطفال في النص التاني من رمضان. الاولاد بيلفوا على البيوت و الناس تعطيهم مكسرات و حلويات.. كيلو الكرنكعوه وصل ثمنه 200 ريال في محلات "الحلويات السويسرية".. و في "البتيل" و "أوبرا "و "باتشي " بيكون أغلى .. يا الله ..خلي الأولاد يفرحوا .

واحشني استقبالك لينا في المطار و انت طاير من الفرح و توديعك لنا و إحنا مسافرين و أنت ماسك دموعك بالعافية.

وحشتني مصر كلها.. و وحشتني مصر الجديدة
و اقعد افتكر" ريحة "الشوارع في الصبح و أغنى
صباح الخير يا مصر الجديدة
صباح الخير يا مصر البعيدة
صباح الجرح ع المكشوف
صباح الدبح في المجروح
صباح ممسوح
و دموعه نازلة مفتفتة
شبه فتارين وسط البلد
وسط الشتا
مين اللي كتب النص ده.. شكله كده أحمد فؤاد نجم.. مش كده يا انكل؟
انا عارفة انك بتحب " نجم" جدا .. اه يا معارض ..:)

تخيل احمد فؤاد نجم ده طلع راجل عجوز جدا .. مع إن شكله ما يديش انه اتولد في العشرينات و كمان كان" أمي" و اشتغل في الأول شغلنات تعبانة جداً .. مكوجي ولاعب كرة و ترزي.. و اشتغل كمان في السكة الحديد.. على فكرة.. انا باتكلم عن أميته ليس بغرض العيب فيه .. بالعكس د انا أتعجب من حكمة ربنا اللي بيورينا إن.. الطين بيطلع منه قمح و إن قاع المناجم بينتج منها ذهب و ماس.. و إن السجون بتخرج شعراء!!

المهم .. نجم لما اشتغل في معسكرات الجيش الانجليزي في فايد .. قام قابل عمال المطابع.. وكان بدأ يعلم نفسه القراءة والكتابة...وساعدوه في نشر دواوينه اللي إتسببت في سجنه 18 سنة من عمره ..
الغريب ان نجم .. بعد لما بقه نجم.. لسة مصمم يسكن في حجرة متواضعة في حارة "حوش قدم"..ما هو من الشعب الفقري اللي كتب فيه قصيدة "شعب فقري"
ايه اللي جاب سيرة نجم؟
كلب الست ذيه .. ذي كلب الأمير
اه افتركت.. هاحكيلك بقه ليه قلت لك أني سأجد لك مخرج وعذر تقول له لتانت عشان ما خرجتهاش في الفالنتين..

أصل أنا من أسبوعين كده شفت" نجم" في برنامج مستضيفه لتحدث في موضوع كده .. الحكاية إن كان في أب عازم عائلته في فندق – موفمبيك- بمناسبة الفالنتين.. المهم الراجل ده عنده بنت صغنونة اسمها حبيبة .. كانت زي القمر.. اللي حصل أنها كانت تلعب في حديقة الفندق.. ففوجئت بكلاب حراسة وولف ضخمة من اللي بيعذبوا بها العراقيين في سجن أبوغريب.. الكلاب نطنت علي حبيبة .. قطعتها و شوهتها ..
فالبرنامج استضاف "نجم" علشان هو كان كاتب نص اسمه" كلب الست" حكى فيه عن حادثة مماثلة.. كلب مشهور عض مواطن نكرة في الشارع.. بس لأن كرامة الكلب من كرامة صاحبته المشهورة.. فطلعوا- الكلب و صاحبته- منها ذي الشعرة من العجينة.. طبعا حضرتك عارف ان الكلب كان بتاع الست أم كلثوم.
عارف يا انكل:
كل لما أفكر في حديث سيدنا محمد" لو فاطمة بنت محمد سرقت لقطعت يدها". . باجد عذر للحكومة إنها لم تعاقب الست أم كلثوم .. لأن إسمها أم كلثوم بنت إبراهيم .. مش أم كلثوم بنت محمد.. عليه أفضل الصلاة و السلام.
يبقى أن تعرف يا حماي العزيز إن حبيبة وقعت تحت أسنان كلاب الأمير ترك بن عبد العزيز.. و وجهها إتشوه.. و طلعت الأميرة سماهر بنت ترك في مداخلة هاتفية مع البرنامج.. علشان تلبس والدة البنت المصيبة.. و طلعتها هي الغلطانة.. وكمان طلعت أهل البنت جشعين و طماعين علشان والد حبيبة طلب 100 الف دولار مصاريف العمليات اللي هتتضطر حبيبة للقيام بها في وجهها .. و المذيعة تلاطفها في الكلام و تخاطبها بسموالأميرة .

أنا بقه اللي نفسي أعرف - يا ترى- لو كانت الكلاب دي نهشت سمو الأميرة و هشمت وجهها الملكي السامي.. كان هيبقى الوضع ايه؟ و كان 100 مليون دولار – مش 100 الف- هتكفيها تعويض؟!!

صحيح ..ما أصعب العيشة في بلد .. اللي إذا نهشت فيه كلاب الأمير وجه طفلة .. تركوه .. و غلطوا مامتها.. و إذا عضت ناموسة خد الأميرة .. قتلوها.. أقصد قتلوا الناموسة و أحيوا نواميس أخرى تتماشى مع الأوضاع الأميرية..

طبعا البرنامج استضاف ما أصبح يطلق عليهم " النخب المثقفة" و اه من النخب المثقفة دول.. و هما على فكرة بيتعرفوا بسهولة..و تجدهم يرتدون ماسك الوقار و الجدية.. و لازم كلامهم يدخل فيه جمل من عينة "حيث أن .. لما كان"
"في الواقع فإن السيبرناطيقة .. هي عودة للأمام"
"في حقيقة الأمر، فإن العولمة و الحداثة هي محاولات التأصيل لدفع التهميش المرجعي "
"إذ ربما التبرير لردم الهوة يدفع للجنوح نجو التشرزم الاثني"
"الابعاد الهرمنطقية في المسألة الجمعية "
"السيولة‏ ‏الإقليمية‏ وتحدّيات الاستقطاب‏ ‏المدمر‏ ‏"
"بين الوثائق الانتقائية وعودة التأزيم المحيطي"
"بلورة التصورات الإعتلامية اللا محدودة"

و بعدين النخب دول بيتم تعريفهم بشكل غريب .. يعني يقلك ناشط أو ناشطة.. و تلاقي الناشطة من دول لابسة بتاع عشر خواتم فضة في يدها و نضارة كعب كوباية – لزوم القالب الجاد- و منظرها صعب جدا .. و النشطاء دول مشكلين.. يعني في منهم ..الناشط السياسي .. والناشط الاجتماعي .. و الناشط الحقوقي .. و الناشط التطوعي..المهم طالما انه ناشط فطبعا لازم المشاهد يشعر انه خامل.
ما دمت نفطياً.. فعزك لن يدوم

المهم.. تجد كلام هؤلاء النخب "مجعلص" و دائما ضيوف في برامج د. فيصل القاسم و مي شدياق و احمد منصور و زاهي وهبة..
فالبرنامج استضاف شوية من" النخبجيين دول"و هاتك يا غل و حقد في النفطيين.. اش دخل البترول في الموضوع ؟ نفسي أفهم.. يعني نفرض إن واحد من أمراء الخليج تصرف غلط.. ليه نلعن النعمة كلها و نحكم على شعوب الخليج كلها إنها على نفس الشاكلة !
و بعدين من غلهم عمالين يتوعدا بالشماتة.. يعني لسان الحال بيقول:
"ما دمت نفطيا فعزك لن يدوم" و دي كلمة قالها شاعر بحريني اسمه عبد الرحمن. ناسية عبد الرحمن ايه.

طب هو بيقول كده كنوع من التحذير لدول الخليج من الإنفاق ببذخ؛ لأن النفط لن يدوم.. لكن النخب المثقفة فشوا غلهم في الخليجيين و خلاص سموهم " النفطيين" و كلامهم كان معناه: إلاهي و انت جاهي.. تفتقروا يا أمراء يا ولاد الأمرا.. انتم و كلابكم اللي بتنهش في بناتنا.. الغريب بقه إن حتى احمد فؤاد نجم اللي كتب قصيدة "كلب الست" في واقعة كلب أم كلثوم.. اعترف انه ممكن يجد عذر لكلب الست أم كلثوم .. آل يعني ..احتراماً لمكانتها الفنية في الوطن العربي.. لكن لا يقبل أن تنتهك طفلة صغيرة من كلاب أمير سعودي.. شفت خيبة و تمييز ذي ده!
كلام كتير أوي- يا أنكل - إتقال في النفط و النفطيين.. و ما تفهمش ليه الشعراء من زمان بيتكسبوا من الشعر و يلعنوا من اكسبهم و ما كسبوا!!
يعني فاروق جويدة تسائل: من قال ان النفط اغلى من دمي؟

ما دام يحكمنا الجنون..
سنرى كلاب الصيد
تلتهم الأجنة في البطون
سنرى الصغار على المشانق
في صلاة الفجر جهراً.. ينهشون

مؤثرة أوي أبيات فاروق جويدة يا أنكل.. مش عاجبه أموال النفطيين.. و مع ذلك ..هو نفسه بيتكسب من أموال مبيعات كتبه المباعة في مكتبات" جرير" في دول الخليج الست و" السقيا" في لندن اكثر بكثير من الملاليم اللي بيحصلها من حصيلة مبيعاته في مكتبات مدبولي و دار الشروق في مصر .

و اه يا انكل لو سمعت نزار و هو بيقول:
هجمَ النفطُ مثل ذئبٍ علينا فارتمينا قتلى على نعليهِ
وقطعنا صلاتنا.. واقتنعنا
أنَّ مجدَ الغنيِّ في رجليه – هو بصراحة قال حاجة تانية غير رجليه
أمريكا تجرّبُ السوطَ فينا وتشدُّ الكبيرَ من أذنيهِ
أمريكا ربٌّ.. وألفُ جبانٍ بيننا، راكعٌ على ركبتيهِ

غريبة اوي الشعراء امثال نزار.. يرتدوا ساعات سويسرية و بيدخنوا سيجار انجليزي و يشربوا خمور فرنسية و يعصتروها في قرائحهم.. ثم ينتجوا لنا شعر يذم كل ما يمت للغرب بصلة!!
تعرف يا أنكل.. إن نزار هو سفير الشعر بلا منازع .. و مفرداته
Unique
يعني بيختلق الكلمة و له قاموسه الخاص و الشيخ الكبيسي قال عنه أفضل شاعر في القرن العشرين .. المهم .. – الله يرحمه كتب قصيدة" الحب و البترول" يظهر كان فاكر ان الخليجين هما بس سبب الوقعة السودة الي احنا فيها:
تمرّغ يا أميرَ النفطِ.. فوقَ وحولِ لذّاتكْ
لكَ البترولُ.. فاعصرهُ على قدَمي خليلاتكْ

كهوفُ الليلِ في باريسَ.. قد قتلتْ مروءاتكْ
على أقدامِ مومسةٍ هناكَ.. دفنتَ ثاراتكْ

فبعتَ القدسَ.. بعتَ الله.. بعتَ رمادَ أمواتكْ
كأنَّ حرابَ إسرائيلَ لم تُجهضْ شقيقاتكْ

.. تغوصُ القدسُ في دمها وأنتَ صريعُ شهواتكْ
متى تفهمْ ؟متى يستيقظُ الإنسانُ في ذاتكْ ؟

شفت الكلام الكبيرالمتكلف ده يا انكل؟! يا خوفي لا نكون كلنا بنسترزق النعمة و نلعنها ونلعن السبب فيها.
المهم يا أنكل .. بعد واقعة" حبيبة "بيومين .. حصل ان شاب -16سنة- قاد سيارة والده بدون رخصة وبسرعة جنونية .. فقتل خمسة.. و هو نفسه إتهشم .. فنفس البرنامج استضاف والد هذا الشاب .. وأجلسوه أمامهم كسير ذليل.. يفكرك بتوفيق الدقن في فيلم صلاح الدين لما حوكم على خيانته فقالك: "إرحمني"
ارحم مين.. ربنا الي بيرحم.. و طبعا ما فيش بقه .. عظمتك و فخامتك وسمو الأمير و لا حتى حضرتك.. و تحقيق و جلد من فوق و تحت الحزام و فين يوجعك.. والراجل مسلم و مقر انه هو وابنه مخطئين و متحملين المسئولية كاملة.. ومستعد يدفع الدية و كل حاجة.. بس طبعا لم تأخذهم به شفقة و لا رحمة .. و طلعوا فيه القديم و الجديد..

اوعى يا أنكل تفهم مني إني بأقلل من اللي عمله و لا بأهون من الجريمة اللي ابنه ارتكبها ..
هو أنا بأقول إن الراجل مش غلطان هو وابنه أو ما يتعاقبوش ؟
أبداً ..بس متضايقة من الكيل بمكيالين إذا لأمر تعلق بالأمراء والفقراء..
أنا أصلي.. موتي و سمي موضوع ازدواجية المعايير في التعامل و التحاكم و التظالم و التصالح.
أعوذ بالله من السلطان الرجيم
أه من الأمراء والسلاطين .. ربنا ما يسلط علينا سلطان يا أنكل.. قول أمين..
احمد مطر- بقه- كل لما يكتب قصيدة يقوم يستعيذ بالله من السلطان الرجيم.. و مرة كتب عن وجه الحاكم في قصدية اسمها" كابوس":
الكابوس أمامي قائم.. قمْ من نومكَ..
لست بنائم
ليس، إذن، كابوساً هذا
بل أنت ترى وجه الحاكم
هو إحنا ليه بنكره حكامنا؟
.. هو احنا ليه بنكره حكامنا؟ أنا عمري ما شعرت ان في شعب عربي بيحب حاكمه بجد إلا الشيخ زايد- الله يرحمه- و الفرنسيين كانوا بيحبوا شارل ديجول برده ..لكن الاماراتيين كانوا بيحبوه الشيخ زايد من قلبهم..اصله كان ممنجهم عا الاخر.


جمال عرف "دخانيئ" كار السياسة
انت عارف حضرتك يا انكل:
إن في أشاعات اليومين دول و مقالات و كلام طالع إن جمال مبارك ناوي يخلف والده الرئيس مبارك - بعد عمر طويل إن شاء الله- و بصرف النظر عن صحة الموضوع من عدمه.. لكن التعليقات غريبة جدا
مرة سمعت واحد بيقول .. طب و فيها ايه:
ما رانية بنت محمود يسن طلعت زي باباها ممثلة
و شيرين بنت سهير شلبي طلعت زي مامتها مذيعة
و يوسف غالي بن اخو بطرس غالي طلع لعمه وزير علشان بطرس غالي ماخلفش .. بس برده العم والد!
و بن الكاتب الكسندر ديوما طلع كاتب رده!
فانا قمت كملت له
: فعلا و حتى شريف بن عمتي طلع دكتور زي باباه و مامته
واغلب اولاد الدكاترة بيتخرجوا دكاترة
و ياسر طلع مهندس زي حضرتك
و أولاد عم مامي كلهم كانوا وارثين مهنة تجارة الحديد من جدو محمد اللي ورثها من جدو عبد القادر قبل ما" أحمد عز" يحتكر الحديد في مصر
و ابن سعيد عبد الغني طلع ممثل زي والده
و"بوش الصغنون" طلع رئيس امريكا ذي" بوش الكبرنون"
و شيرين السرجاني و أختها صافي زميلاتي في المدرسة طلعوا جواهرجية زي باباهم و شربوا الصنعة.
و نيهاد بباوي - زميلتي برده في المدرسة - طلعت صيدلانية زي باباها
و رانيا فريد شوقي طلعت ممثلة زي والدها
و حنان مفيد فوزي طلعت صحفية زي باباها
و احمد اكرامي حارس المرمى ورث الحراسة من والده وحش افريقيا
و عمر خيرت طلع موسيقار كعمه ابو بكر خيرت
و ايمن بهجت قمر طلع شاعر ذي والده
و بهاء جاهين طلع كمان شاعر ذي باباه صلاح جاهين
و طارق أصبح مقرئ كوالده الشيخ عبد الباسط عبد الصمد.
و اولاد صفوت الشريف و كمال الشاذلي و ابراهيم نافع طلعوا مناصب كبيرة ذي أهلهم.
و جويل ماردينيان طلعت خبيرة تجميل ذي مامتها اللي كانت بتشتغل ماكييرا.
و ابن احمد عدوية طلع برده مغني
و وزير الخارجية السابق أحمد ماهر طلع لعمه احمد باشا ماهر
و ملكة جمال فرنسا حصلت على اللقب بعد 30 سنة من تسلم والدتها نفس التاج
و كمان الرئيس الراحل الأسد ..تقلد شبله "بشار" حكم سوريا بعد وفاته.. مع أنهم مصممين أن سوريا جمهورية مش ملكية.
و بنت فضيلة الشيخ الحصري رجعت لمجال الدعوة زي والدها و تركت الغناء.
و بنت سمير غانم دخلت مجال التمثيل كوالدها و والدتها
و انطوان دولون بن الان ديلون طلع ممثل كوالده.
و جين فوندا طلعت ممثلة ذي باباها هنري فوندا
و انريكو اجليسياس بن خوليو طلع مغني ذي باباه
و بنت دادة ام شفيقة برده طلعت دادة ذيها
و "فزاع" طلع أمير زي باباه الشيخ محمد بن راشد آل مكتوم..
المهم.. فزاع كان عامل كليب خرافي- يا انكل- عن قصيدة كاتبها في الشيخ محمد بن راشد إسمها " فخر الأجيال" ناس كتير انبهروا بالقصيدة- وأنا منهم- لكن لما عرفوا إن فزاع هو بن الشيخ محمد.. قالوا .. تلاقيها مكتوبة له.. شفت- لأي درجة - ما عندناش ثقة في الكبار بتوعنا .. زي ما تقول كده مستكترين عليهم إنهم يبقوا أغنياء و عندهم المال و السلطة .. فكمان ربنا يوهبهم الشعر.. يا ساترعلى الأحقاد يا أنكل!
طب ليه نستكثر على جمال مبارك يطلع رئيس ذي باباه .. ما أكيد شرب الصنعة و إرتوي من الرئاسة.. وعرف" دخانيئ "الكار بتاع الوالد..

" بن اللواء لازم يطلع لواء ..و بن الفقير لازم يطلع فقير"

تعرف حضرتك .. من أسبوعين استضافوا في التلفزيون .. رجل غلبان.. تشوفه تلاقيه أقدر من جسد الفقر المصري و شظف العيش كما أنزل.. يعني راجل مش فقير .. مش معدم.. لا.. تقدر تقول عليه ..العدم نفسه.. هو عايش مع عائلته المكونة من 9 أفراد في مركب على النيل .. و المذيعة تفكرك بعادل إمام لما سأل الحاجب : "معقول إنت والعيلة سايبن الشقة كلها وعايشين في الأوضة؟"
.. فقياساً المذيعة.. بتقلهم: سايبين وادي النيل كله و عايشين في المركب!! (وادي النيل دي من عندي.. هي قالتلهم سايبين النيل كله )

"أتٍ .. أتٍ.. أ أ تن"
بس .. استغفر الله.. أنا غلطت لان كلامي ممكن يتفهم منه إني بأتهكم على سارة أسامة مراسلة برنامج" 90 دقيقة".. بالعكس البنت دي هايلة و عملت – يا أنكل- تقرير خرافي عن أسرة هذا الرجل الغلبان.. المهم هي فعلا تساءلت اذا كانوا عايشين كلهم في المركب.. بس سؤالها كان للاستنكار وإظهار التعاطف..
المهم الراجل الكحيان ده قالها كلمة تلخص الموضوع كله:
قالها: يا بنتي" بن اللوا لازم يطلع لوا ..و بن الفقير لازم يطلع فقير"
التعليق المؤسف اللي انا سمعته.. كان غريب جداً.. واحد قالك ايه: و ماله لما أولاد الرؤساء يخلفوا أباؤهم.. طب ما أولاد الأنبياء ورثوا النبوة و صاروا أنبياء!!!
طب ترد تقول ايه – يا أنكل- على المخ التعبان بتاع الناس دي ؟

تعرف.. واحد صحفي إترسخت عنده قناعة إن جمال مبارك هيأخدها.. يعني هياخدها ..فقال لي: يا داليا جمال - زي الغضب الساطع - أتٍ أتٍ.أأتِ
مش فاهمة ليه التطاول و استباق الأحداث ده يا أنكل.. بصراحة أنا ضد الكلام ده جملة و تفصيلاً.
اقلك إيه .. طب بص .. مش أنا اللي هاقول .. خلليني اسمعك البيتين -اللي مالهمش لازمة -اللي قالهم احمد فؤاد نجم لجمال مبارك بمناسبة زواجه

.. يعني بدل لما يباركله على جوازه قام قاله:
مبروك يا عريسنا
يا أبو شنه ورنه
يا واخدنا وراثه

يا عريس الدولة
أفرح وأتهنى
ح تكمل دينك
وتطلع دينا

طب برده ده اسمه كلام و لا اسمه حتى شعر .. ليه التعليقات القاسية دي..
"رؤيتئ و حياتي "
و على سيرة الأمراء و الناس" الهاي" .. شفت - حضرتك- الاعلانات اللي أذيعت في "الام بي سي" عن كتاب" حياتي" بتاع الأميرالوليد بن طلال.. طبعا مختلف عن " كتاب حياتي عين" المهم أنا اشتريت الكتاب قبل ما يعلنوا عنه.. و شوية كده و قناة دبي أذاعت إعلان عن كتاب
" رؤيتي" للأمير الشبخ محمد بن راشد بن مكتوم حاكم دبي.. إذاً.. نحن أمام منافسة فكرية بين عملين إبداعيين لأميرين عربيين .

بصراحة أنا غاوية قراءة تراجم و مذكرات.. بس مش ناوية اشتري كتاب رؤيتي .. أصله هينزل على الإنترنت و ممكن ابقى احمله على الكمبيوتر .. اصلي دفعت كتير في كتاب الاميرالوليد و بعدين نزل على النت .. فاكيد شوية و هينزلوا كتاب الشيخ راشد بن مكتوم على النت برده.
هتان.. صاحبة سمو إنساني
و ما دمنا في سيرة الامراء.. هاحكيلك يا انكل عن لقائي بأميرتين سعوديتين..الأولى هي الشاعرة هتان أو الأميرة لينا العجاجي وهي صاحبة سمو ملكي- برده- لأنها أرملة أمير سعودي..
كنت رايحة اعمل معاها حوار بمناسبة حضورها مهرجان الدوحة الثقافي.. رحتلها في المعاد في الجناح بتاعها في فندق اليتز.. فاستقبلتني بنفسها.. وأنا كل شوية أفشل في الإحساس إني قاعدة مع أميرة.. الست بسيطة بشكل.. و تخيل طلبت تسمع مني- أنا- الأشعار بتاعتي.. فقلتلها : لا خلينا في حضرتك.. و بعدين ضحكت .. و قلتلها :أصلي مش بأعرف أقول سمو الأميرة
فقالتلي: داليا ..سمو إيه و بتاع ايه.. و لا تكتبي حتى سمو في الحديث .. و حاولت تكلمني باللهجة المصرية توددا..و عملت معها واحد من اكثر الحوارات اللي لا أستطيع أن أنساها.
و تأكدت أني - يا أنكل- مش قاعدة مع صاحبة سمو ملكي .. لكن مع صاحبة سمو إنساني.
مرة تانية، ذهبت لتغطية معرض أقامته أميرة سعودية أخرى .. و بدون ذكر أسماء علشان اعرف أتكلم براحتي من غير ما أخد "كولكشن ذنوب معتبر" ما لوش لازمة.
رحتلها في الموعد.. السكرتيرة قابلتني قالت لي: الأميرة لسة بتلبس.. وقعدت مستنية - والثلج داب في كاس اللمون بقاله ساعات- و بعدين جت قابلتني لابسة بتاع كيلو الماظ..أكيد بابالغ ..مش كيلو بس كانت ملعلطة..و طلبت الاسئلة .. فقلت لها: أنا اصلي بارتجل مش كاتبة حاجة..
المهم كانت قاعدة غلسة .. و الوقت كان بيمر ببطء.. و الواحد شعر أنه ضيع وقته..
لكن يمكن لأن الأميرة كانت سنها صغير .. فلازم أعطيها عذر علشان .. أكيد خبرتها اقل.. وإن شاء الله لما تكبر.. تعرف إنها تقدر تحقق اكثر من اللقب اللي أخدته بالوراثة.. إذا أحسنت معاملة الناس بالممارسة. أو بالدراسة.

أنكل:

تعرف أنا بأفكر في حضرتك كتير و ساعات بأسرح و أتخيل نفسي قاعدة معك في البلكونة وأنت بتخوفني و تعمل انك بترمي محمود.
هو حضرتك طيب كده ليه؟ تعرف اني بأحبك جدا..بحب طيبتك وهدوئك وعقليتك..وبعدين حضرتك ضحكتك حلوة أوي و محمود واخد نفس ضحكتك.. بس هو - للأسف مش طالع متسامح ذيك.. بصراحة يا اأكل محمود لعبي جدا ..و بيعمل في ياسر عمايل .. مش قادرة اقلك.. بينتقملك.
تعرف انا مجرد ما اشوفك.. و من غير ما تعمل أي حاجة بأستريح او يمكن بأطمئن ..أنا عموما لما بأشوف ناس طيبين.. تقدر تقول أشعر و كاني شربت كوب نعناع دافئ.. و بعدين باشعر بالسكووون.. و أحس إني اقدر أنام في ثبات عميق.. في سلام و أمن من أي كابوس.. من غير ما احتاج للتذئب ..من غير ما أجد ضرورة للبحث عن أعذار أو اختلاق مبررات أو ادعاء أسباب .. مش محتاجة أفسر أو اشرح أواتعب نفسي.. أوأضيع وقتي في كلام فارغ.

تعرف أنا عمري ما شفتك اتكلمت وحش على حد أواغتبت حد.. فاطمئنيت انك مش من النوع الي في الوش مرايا...
عمري ما شفتك بتستقبل حد بوش مقلوب .. فباجيلك و انا سعيدة
عمري ما حسيتك بتنتظر حتى كلمة الشكر من أي حد.. فخلتني أنا اللي أحب انتظر وجودك و حضورك في كل لحظة من حياتنا.

عمري ما حسيتك بتتضايق لما أجامل تانت أو أي حد غيرك و لما بأتكلم عن حد كويس أو امدح حد .. فمش بتأول كلامي غلط .. فعلا حتى الكلمة الحلوة لا تنتظرها .. يمكن عشان كده إحنا اللي بنسعالك.
نسيم ربيع الشام
تعرف الشخصيات اللي ذي حضرتك بأعتبرهم نعمة و تصبيرة على هموم الحياة
..عارف في واحد بيفكرني بحضرتك كان زميل صحفي اسمه الأستاذ مساعد عبد العظيم وهو صحفي محترم إلى أقصى درجة و متدين و تشوفه .. تتذكر ربنا.. هو بيفكرني بحضرتك و بخالو محمد و مامي و بابا جدو عبد الحميد سيد الأهل الله يرحمه.. و بتانت نجوي عمتي و بأنكل نور- الله يرحمه- حماة وليد أخويا.. و بتانت تونيا والدة ماجدة صاحبتي.
تخيل أستاذ مساعد بيشتغل صحفي.. بس عمري ما سمعته بيغتاب حد و لا بيغل من حد و لا عنده موضوع الغيرة و لسانه نضيف جدا ..على فكرة في ناس كتير مثله .. لكن يمكن هو كمان متدين و" حيي جدا" و بصراحة الناس اللي ذيكم بيفكروني بنسيم ربيع الشام. .

انكل ..انا لما باشوفك و باشوف أمثالك . بيجي في ذهني مصطلحات " السعادة.. الرضا .. الأمان .. القناعة..الطيبة .. ما فيش مشاكل.. السلام.. الحلم ..النور.. "و بأحس إني لما باجالسك.. كأني حضرت بتاع عشر دروس دين من غير ما تتكلم كلمة واحدة.

عارف في حديث عن الرسول ( ص) كل لما اسمعه افتكرك
" عش في الدنيا كأنك غريب او عابر سبيل"
كمان مامي ليها صديقة اسمها تانت هدى .. من عينة حضرتك كده.. بنفس النفس الصافية و الهدوء المريح واللسان الطيب..و لما تقعد معها تشعر انك محتاج ريموت كنترول علشان تعللي الصوت شوية.. مش باقلك نسمة.
كل لما أنزل مصر .. أحب أزورها.. هي تقل لي : ما تتعبيش نفسك.. ما تعرفش إني بأريح نفسي لما بأشوفها .
على فكرة الخير في الناس كتير جدا و أنا مش أقصد أفاضل .. بس أنا بأسعد لما أجد في دنيتي ناس زيكم .. بأشعر إني محتجاهم مثل أعلى.. إطمئنان .. سلام.

ديدو ختيار:
حضرتك شخصية سلسة جدا اللهم إلا رأس حضرتك.. ناشفة شويتين وعنيد جدا و مش راضي تجيب تانت و تيجم تزورنا .. بس حنين.. وأنا متاكدة إنك حتلين وتجيب تانت و تيجم السن دي.. لو مش علشنا .. خليها عشان أحفادك..
و أنا حذرتك.. أنا ممكن أقسى قلبهم عليك.. و حضرتك الخسران.. أما أقول تيجي تزورنا .. لازم توافق.. أرجوك.
أنا بأحاول أحفظ محمود أغنبية علشان نسجلها لك و نرسلها لك في عيد ميلادك .. من عالم؟ يمكن تلين:
ديدو يا حلو يا اجمل غنوة
انت يا ديدو ملاك م الجنة
غالي عليا يا ضي عنيا
يا احلى كلمة نطقها لساني
ديدو يا ديدو ..ديدو يا ديدو
لو جيتلي يا ديدو..هاتبسط خالص
و هاهيص و أفرح.. خالص مالص
مين هيجلنا مين؟
ديدو
مين هيجبر بخاطرنا مين؟
ديدو
يا ديدو يا ديدو يا اطيب ديدو
هواجس الحمل..حاجة صعبة
تعرف- يا انكل- أنا لما كنت حامل .. كان بيجيلي شوية هواجس من بتوع الحمل.. و اقعد افكر ازاي اقدر احمي ابني .. و اقعد اقول في نفسي؟..
يا ترى كام محفظة هتتسرق منه لما يكبر و كام بطاقة شخصية هتضيع منه .. و هيعمل ايه لما ينسى المفتاح جوة العربية؟
و هيتصرف ازاي لما يدور على عنوان شركة رايح يعمل فيها انترفيو اول مرة و أخاف لحسن يقعد يلف و يتوه و ما يلاقيش حد يدله من غير ما يتوهه؟
و أفكر..هيضيع كام ساعة من حياته بيتفرج فيها على ماتشات كورة ترسخ نزعة الكراهية ضد شعوب مسلمة و عربية .. و يا ساتر لو ضيع له اضعاف الساعات دي عشان يحفظ اسامي اللعيبة و نمر فنلاتهم و أسامي نواديهم و مشاكلهم و خلافاتهم و ماركات جزمهم.
وأفكر هيندم و لا مش هيندم إذا ضيع فلوسه في كلام فاضي؟
و اقعد اخمن.. هل هيطلع من النوع الفنجري .. اللي بيصرف فلوسه على عزومات لأصحاب ما يستاهلوش ..
و كام الف جنيه هتيضع منه في المسجات و فواتير التليفون والهدايا لناس مش مستعنينه..
و كام ألف زيهم هيتفرتكو منه على شراء البومات القص و اللزق و الاقلام والمآلم الغالية و هو صغير
و لعب ال
Play station
في النوادي و شراء الجزم و النظارات السينيه والبارفانات البراند نيمز و هو مراهق .. و السياراات و هو شاب.
و اقعد اتخيله و هو ندمان لما تضييع منه الفرص.. و اتخيل كام ساعة هتضيع منه و هو سرحان مش عايز يذاكر قبل الامتحان؟
و كام بنت هيتمنى يخطبها .. و يلاقيها تزوجت من هو أغنى منه؟
و كام فرصة عمل هتفوته و تروح لغيره لأنه ما عندوش واسطة؟
و اتخيله أب" يتخَم " في شرا اللحمة و الخضار و بيتضحك عليه في شراء "كيتشن ماشيين" وتطلع غالية و بايظة .
تعرف النهاردة بأفكر بشكل مختلف:
تفتكر محمود في يوم من الأيام هيبقى ذيك؟
هيعرف يستحمل من غير ما يشتكي؟
هيقدر يشتغل من غير ما يهمه شكر أو تقدير من حد؟
هيطلع لسانه عفيف و ما" بيزمبقش" في الناس و لا يغتابهم.. و لا هيطلع في الوش مرايا و ... و يطلع من النوع الي يقطع في فروة الناس تحت دعاوي الفضفضة .. و دول عالم ما بيجوش غير بالسك و لازم أديهم لحسن يركبوني...
هتبقى نفسه طاهرة ..و ذهب الدنيا عنده زي ترابها وهيقدر يعيش من غير ما يقارن بين عيشته و عيشة غيره.. ولا هيطلع من النوع الي بينتظر.. و بيقدم السبت علشان ينتظر باقي أيام الأسبوع؟
هيطلع صبور.. هيطلع حمول.. هيطلع كسول ؟
هيطلع محامي.. هيطلع حرامي.. هيطلع عصامي؟
هيعيش في سلام و لا حيموت من غير دية عالحدود في رفح أو في قطر؟
هيقدر يفكر بحكمة من غير نرفزة و لا أي ناموسة هتضايقه؟و أي أسفين من زميل هيطلع عينيه الاثنين.
هيقدر يتعامل مع اللي أفضل منه وضعا و حالاً.. بدون حقد ..و لا مش هيستريح غير لما يشوف ناس اقل منه .. و يقوم هنا بس – بلسان حاله- يشكر ربنا..
هل هيكون من الناس اللي بيتاعملوا – فقط مع اللي اقل منهم – باحترام و تقدير- و لا هيقدر يُكبر من هو أكبر منه مكانة و سنا و علماً و لا هيستكتر على الناس مراكزهم و دول ما يستاهلوش و دول واكلينها والعة والكلام الهلس ده.
تفتكر .. هيسطبر نفسه مع الذين يريدون وجه الله .. و لا هيصاحب ناس هلس؟ و لا هيكون عنده جروب متدين و جروب روش ويتحول لإنسان مذبذب لا إلى هؤلاء و لا إلى هؤلاء؟
هيبقى كريم في الفلوس فقط و لا هيبقى كريم الخلق و سمح الطباع و طلق الوجه و هاش باش مع الناس؟
تفتكر – حضرتك- محمود هيعرف يحب أخته من قلبه وهيرعاها و يخاف عليها .. و لا علاقته بها هتتغير بعد لما أنا و والده نموت .. و بعد كده - و بضمير مجمد - هيستقوى عليها و يطفشها.. بتجهمه و غلظته وتكشيرته و تجاهله و سوء معاملته.. و تبقى كلمته معها بحساب و ضحكته معها بحساب و بسمته لها مدروسة و كله بحسابه.
هيطلع بن بار.. و لا هيطلع عينينا و مش هتتحسن علاقته بينا غير لما يتزوج و بعدين - بعد لما ما يبقاش فيه احتكاك بيننا- نلاقي عدو مشترك في مراته و يطلع عينها بدعوى أنه بيرضينا و هو طول عمره قارف أهله.
هيفكر في" كم" الفلوس و لا هيتمنى البركة؟
هيسلم امره لله و لا هيصاحب أصحاب المعالي والمناصب؟
هيفكر في الحلال و لا هياكل مال النبي و يحلي بمال الصحابة و يتصبر بمال التابعين؟
هيعرف يعني إيه عفة.. ولا هيتباهي بمغامراته العاطفية؟
هيتذكر النية في العمل .. و لا هيصلي ..و بعد لما يخلص يقول: نمشيها عصر.. تنفع برده.. و يعمل اللي على مزاجه و اللي على هواه و بعد كده يفصله نية محترمة .. اهو.. برده لازم يلاقي مبرر لأعماله علشان يضفي نوع من الشرعية عليها.

هيسعى للإخلاص .. و لا ربنا و الناس مع بعض . من ده على اده..
إذا نوى يصلي الفجر .. هيخشع؟ و اذا نوى يعيش في ملك الله هيخضع؟
هيكون من النوع اللي بيشكر بلسانه و لا بقلبه .. و لا بالاثنين؟
هيضع ربنا أمامه في كل عمل و لا مش هيشوف غير نفسه؟
نفسي أعرف يا أنكل .. ابني هيطلع من النوع اللي بيرضى بقضاء الله فعلا و لا قولاً؟
تفتكر هيبقى وسطي و هيقرأ عن الوسط الذهبي بتاع الإغريق و هيعرف إن خير الامور الوسط كما قال الرسول ( ص) و لا هيكون جموح؟
هيهتم بالمهمشين.. و هيقدر الفلاحين و يساعد المحتاجين و لا مش هيعرف غير الممثلين و الرياضيين ؟
همومه العويصة هيحلها إزاي؟ بأفكاره الجهنمية ؟و لا ركعتين طلب حاجة في الحسين هيقضوا الغرض و يزيلوه كربه و دعوتين في جوف الليل يمحو همه؟
هيطلع من نوعية الناس اللي عارفين هما عايزين إيه و هيعرف يحدد أهدافه و لا هيهدر عمره هباء ..و يطلع من النوع اللي يجرب في عشرات المهن إلى أن يعترعلى هوايته و منها يتعرف على هويته.
خايفة - يا انكل- يطلع من نوعية الناس اللي غاوية تجيب الغلط على الظروف و اللي واللي.. و يقول أنا كان ممكن أكون كذا و كنت اقدر أبقى كذا بس أهلى ما فهمونيش والظروف أجبرتني و الحظ خانني؟

مش عارفة.. لكن أدعو ربنا انه يكون إنسان صالح و يأخد من حضرتك كل محاسنك و يأخد من كل إنسان أحسن ما فيه.. يا رب أمين..
تعرف باختصار كده- و لو إني ما باعرفش اختصر - أنا شايفاك "السهل الممتنع" كل لما اقعد أفكر اد ايه حضرتك عندك قدرة على التحمل بدون شكوى ولو بالتلميح
تعرف انا ممكن ما اكنش من هواة الشكوى .. لكن مش زي حضرتك.. يعني ما باعرفش اشتغل في صمت .. و بيفرق معايا جدا التقدير..
و تعرف علشان ربنا يأدبني.. جعل اكثر الناس الي تفانيت في حسن معاملتهم .. يتنكروا
جعل المعاملة الوحشة تيجي منهم و بدم بارد و بلا مبالاه
شوف ربنا بيكشفنا امام نفسنا إزاي؟
يعني أنا نفسي.. ابقى لا يهمني حد عاملني كويس أو وحش طالما إني اقصد وجه ربنا.. لكن تخيل باعدي كل حاجة.. لكن بأزعل في نفسي
و أضاعف العطاء .. و يتضاعف التجاهل
و ما فيش مرة انتظر حد يكون غلط فيا .. يجي يعتذر.. و لا حد يأخد بخاطري .. الا ربنا يقوم مقسي قلبه عليا جامد.
فاخيراً.. عرفت انه - سبحانه- عايزني افكر فيه هو و بس .. ما أنتظرش غير منه و بس..
ربنا بيمتحنا.. و نفسي انجح بقه يا أنكل .. نفسي أكون ذيك في حاجات كتير اوي
بس شفت يا انكل قد ايه ربنا بيغار على قلب عبده
ربنا طيب اوي يا انكل
اوي
انت عارف انا بأقعد افكر في ايه كمان.. بأفكر انك كنت بترجع من شغلك كل يوم الساعة 5 مساء و بعدين تتغدى في السريع و تنزل تاني علشان تاخد دروس في المركز الثقافي الفرنسي – مع انك مش من هواة تعلم اللغات الاجنبية- لكن اخذت كل الكورسات علشان تذاكر لأولادك .. يعني فعلا شخصية تقدر .
عارف انا تذكرتك لما قرأت عن خبر ترشيح أحد الامهات المصريات لجايزة نوبل..
اقصد تذكرت أن هناك .. في هذا العالم.. ناس تهتم بتكريم الأهل.. على فكرة الست دي جاتلها حتة دين فكرة..
باختصار فكرت في الاستفادة من اعداد المسنين المقيمين في بيوت ايواء.. و طرحت فكرة دمج بيوت المسنين مع الدور اللي بتعتني بالمعاقين.. فمنها ينشغل كبار السن بعمل هام و منها يجد هؤلاء المعاقين من يعتني بهم.

ما تيجي بقه يا انكل.. تعرف حضرتك لو نويت كده ووافقت تيجلنا.. ممكن نعمل اللي ما يعمل.. و نسافر دول مجلس التعاون كلها بالعربية.. و كل الفسح دي هتبقة على حسك.. إنت عارف .. السفر البري ممتع جدا ..و عاملين خدمات هايلة على الطرق و قطر بتعمل مشروع كوبري يوصلها بالبحرين.
اصل قطر مالهاش منفذ بري غير السعودية..و بعدين لما الجيران بيزعلوا من بعض .. الوضع ما بيبقاش مية مية.. فلازم و لا بد و حتماً من وجود منفذ آخر..
كمان الستات مش بتقدر تسافر بري عن طريق السعودية علشان لسة جماعات الأمر بالمعروف و النهي عن المنكر في السعودية مانعين قيادة المرأة للسيارات.. لكن لما يفتتحوا الكوبري .. القيادة النسائية ستصل إلي كافة دول المنطقة.
عارف حضرتك ان البحرين خصخصت المرور .. اصلهم لقوه وجع دماغ .. و بعدين في دراسات قالت ان كل 9 دقائق في حادثة في المنامة .. قاموا خصخصوا تعليم قيادة السيارات و الفحص الفني للمركبات وحوادث التلفيات البسطة .. يعني 3 خطوات في طريق الخصخصة الشاملة و المرتقبة للمرور في البحرين؟
هو ايه اللي جاب سيرة البحرين و المرور بتاعها. أه . عشان موضوع طرق السفر. . ما علينا..
عيد ميلادك مع الرئيس مبارك.. يا سعدك يا هناك..
ديدو ختيار:
عيد ميلادك قرب..و من غرائب الصدف إن حضرتك عيد ميلادك مع عيد ميلاد الرئيس مبارك في نفس الشهر المفترج.. يا بختك و يا سعدك يا هناك يا أنكل ..أعياد ميلاد رئاسية..اللهم لا حسد.
يعني نفس البرج .. تخيل؟ هو 4 مايو و حضرتك 17 منه. .و في ذلك ِحكم.
المهم احمد فؤاد نجم كان كاتب" البقين" دول للريس في عيد ميلاده..خد عندك يا ديدو:

سيدي الرئيس
في عيد ميلادك الكام وسبعين
كل سنة وأنت طيب..واحنا مش طيبين
كل سنة وأنت حاكم
واحنا محكومين..واحنا مظلومين..واحنا متهانين

ويا ترى يا حبيب الملايين..فاكرنا ولا احنا خلاص منسيين
فاكر المعتقلين..فاكر الجعانين..فاكر المشردين..فاكر اللي ماتو محروقين
فاكر الغرقانين
الله يكون في عونك - هاتفتكر مين وللا مين
في عيد ميلادك الكام وسبعين

اقلك انا إيه في عيد ميلادك و أهاديك بإيه:
بص عشان اتهرب من الهدية.. هاكتبلك كلمتين قالهم حبيبك" نجم":

زي النهار ده من كام سنه .. مفيش لزوم للعـد والحسبنة
اصل الحكايه عد عمرك يا جدو.. قال يوم مفلس وخمسه سته عكننة
فلس ... فلس ... فلس.. يحيا الفلس والجدعنة

سيبك من نجم و لسانه الطويل .. أنا نفسي أقلك كلمتين رقيقين زي حضرتك .. عارف .. مش لاقية غير كلمات ايليا ابو ماضي - و انا من هواته على فكرة- و أكيد كان كاتب النص ده عشان عارف اني هأهديه لك في عيد ميلادك:

خرج الناس يشترون هدايا العيد للأصدقاء و الأحباب
فتمنيت لو تساعفني الدنيا فاقضي في العيد بعض رغاب
كنت اهدي إذن من الصبر أرطا لا للمنشئين و الكتاب
و الى كل نابغ عبقري أمة أهلها ذوو الباب
و الى كل شاعر عربي سلة من فواكه الألقاب
و الى كل جدة و جدة سلة مشكلة من الأحفاد
على فكرة البيت الأخير أنا لاعبة فيه.. لزوم الهدية

نوال السعداوي هجيت من مصر .. مع الف سلامة

على ذكر النوابغ و العباقرة اللي بيبحثوا عن أمة أهلها "ذوو الباب".. يظهر الست نوال السعداوي لم تتحمل عقلية الأمة الاسلامية .. "فهجيت" من مصر و من أرض العرب و راحت أمريكا و قالت: أنا خسارة في مصر! عموما..سواء خسارة في مصر او خسارة على مصر ..مع الف سلامة و القلب داعيلها.. تخيل الست دي فاكرة ان تطاولها على ربنا نوع من الإبداع اللي مش بيفهمه العقليات التعبانة الي ذيينا..
الدنيا قايمة عليها في مصر علشان مكتبة مدبولى أعدمت نسخ كتابها "استقالة الإله" .. بالذمة ده عنوان محترم.
طبعا مش مجمع البحوث الإسلامية هو اللي اعترض على الكتاب و لا هو اللي طالب بإعدام النسخ أو تغيير العنوان ..هو مفيش غيره "نبيه الوحش"و على فكرة الراجل ده من كثر ما عمل دعاوي حسبة سموه في دوائر "النخب الثقافية" في مصر بأنه "محامي التكفير" .
تخيل إنها اقترحت قراءة سورة الإخلاص بشكل مختلف.. يعني طالبت بتأنيث "هو" إلى "هي"يعني مش عجبها "قل هو الله أحد" و بررت رأيها بأن "الله روح.. والروح مؤنث، لكن اللغة العربية متعصبة للذكورة".
لا حول ولا قوة إلا بالله.. شفت الإبداع يا أنكل..هما سايبنها كده إزاي؟

يكونش علشان في مصر بيحترموا حرية الرأي و الإبداع والتفكير ..
إلا هو في فرق بين التفكير وحرية التكفير.. و لا ده مجرد جناس في اللفظ ليس إلا.

ربنا بيسلط إخوان على أسياد
الغريب بقه إن الحكومة ذات نفسها.. أممت 29 واحد من بتوع الإخوان.. والله
حاجة غريبة .. يا سبحان الله.. ما كنا لسة بنقول- يا أنكل- حرية تفكير و إبداع و رأي ولا حلال على نوال التفكير ؟؟و حرام على الإخوان .
تعرف- يا انكل -أنا مش إخونجية و لا حاجة و حضرتك عارفني ما ليش لا في السياسة و لا الكرة.. لكن بأشعر إن "ربنا بيسلط إخوان على أسياد"
* اه يا انك يا انكل.. شفت حفلة افتتاح الأسياد في ديسمبر اللي فات.. كان نفسي أحضر الحفلة و أشوف بن الأمير حمد و هو طالع على الشعلة بالفرس .. بيقولوا كان منظر رهيب.. و بيقولوا كمان إن قطر كلفت الأسياد- بتاع- 3 مليار ريال.. ده غير اللي المواطن العادي في قطر إتكلفه بسبب الأسياد.. أسعار الإيجارات زادت بتاع 300% .. و حسينا ان الأسياد خلونا عبيد!
* المهم يظهر علشان يصالحوا الشعب و يخففوا من ثقل الأزمات اللي بيعاني منها المواطنين قاموا عملولهم انترنت مجاني في الحدائق العامة و المتنزهات.. طب و الله حاجة جميلة.. ممكن برده أبقه أروح اقعد اكتب في الجنينة و محمود و دانة يلعبوا.
الدموع خلصت

* هو ليه- يا انكل- دايما المسئولين بيُتهموا انهم بيلعبوا بالشعب و بيتلاعبوا بسياسات الدولة .. مش ده برضه افترا عليهم..

حتى لما الحكومة بتعمل أي موقف عدل.. الناس بقت تشك.. تعرف من كام يوم كده اسرائيل اذاعت فيلم عرضت فيه عملية قتل أسرى 67.. تخيل.. الناس شعروا بزل.. مش من اللي عملته إسرائيل .. لا.. من موقف الحكومة في مصر..
لأن وزير الخارجية –الله يمسيه بالخير قال لك: أنا لناقطع علاقتي بإسرائيل عشان فيلم.. برضه بيفهم عنا.. ربنا يكمله بعقله.

تخيل عملوا لقاء مع احد هؤلاء الأسري .. مجرد نقيب .. بس تشوف الدين و العمل والصبر على أصوله.. بص حضرتك أنا مش قادرة أوصف هو قال ايه.. بس أتذكر انه قال: الدموع خلصت و حقنا مش هيجيبه الجيل ده.. لكن أكيد هتجيبه الأجيال التالية..و لم يتعجب من إذاعة إسرائيل لهذا الشريط بعد 40 سنة لأنه شايف انه طبيعي يذييعوا الشريط علشان يقولوا للشعب الاسرائيلي اللي أخد علقة جامدة من حزب الله قي يوليو الماضي.. لا حنا رجالة..

ايه اللي انا عماله اكتبه ده
بالزمة واحدة بتراسل حماها.. تتوهه كده في السياسة والحرية و الديكتاتورية الموزونة و الكلام الفاضي ده..
خللينا في سيرة الولاد أحسن..
تعالى يا انكل عشان تشوف دانة.. على فكرة طلعتلها نغزة في خدها ذيي.. فاوعى بقه تقعد تقللي لا دي شبهي أنا و نقعد نتخانق..
كفاية ان محمود طلع شبهك .. هو حضرتك عايز تقش الولاد كلهم..
يالله. تعالي بقه عشان تشوفهم .. بس هيجننوك يا انكل..
تعرف و انا بأنهي الجواب
سمعت في التلفزيون أغنية " ادم و حنان"

أدم ضم الكون بحنان
ظهر الأخضر في البستان
هما حكاية كل اتنين
كانوا ضحكتينا.. صبحوا أمالنا
و بقوا في عز الضلمة شموعنا
ادم هو و هي حنان
بص .. انا عايزة انهي الجواب من فترة و مش عارفة .. كل شوية الكلام يجيب بعضه . بأحس اني بأكلمك و انا بأكتب .. فطولت كالعادة
أسفة جدا على التطويل.. وسلامي ل حنان .. اقصد سلامي لاحلى تانت في الدنيا و للعيلة كلها .

كل الحب
ابنتك
داليا الحديدي
الدوحة- قطر
صفر 1428 21
11- مارس – 200

0 تعليقات:

إرسال تعليق

الاشتراك في تعليقات الرسالة [Atom]

<< الصفحة الرئيسية