رسائل من الدوحة

متغربين إحنا.. متغربين آه.. تجري السنين و إحنا .. جرح السنين.. آه.. لا حد قال عنا خبر يفرحنا و لا حد جاب منا كلمة تريحنا .. تريحنا

الأربعاء، 12 نوفمبر 2008

الرسالة الثانية - ماذا أصابك يا وطن ؟


ماجدولينا حبيبتي:

فرحت برسالتك فوق ما تتصوري .. بذمتك لسة حد بيناديكي ماجدولينا غيري؟ فينك من زمان؟ أخر لقاء بيننا كان في عزاء بابي – الله يرحمه- منذ أربع سنوات.. الدنيا بتفرق جامد يا ماجدة لكن:
قد يجمع الله الشتيتين بعد أن ظنا كل الظن أن لا تلاقيا


أصدقاء على الورق
و ربنا يجمعنا على خير عن قريب إن شاء الله.. بس بجد اتبسط إن الرسالة الأولى عجبتك وأننا سنرجع نتواصل مرة اخرى.. حتى لو تحولنا لأصدقاء على الورق.. لكن أحسن من مفيش.. أنا مش عارفة ازاي بتسأليني إذا كنت فاكرة أيام الجامعة ولا.. لأ؟! .. ده أنا عايشة على الذكريات دي.

بتقولي رسالتي الأولى كانت مؤثرة.. طب المرة دي هاحاول أضحكك.. و لو أني ماليش في الكوميدي.. بس هاقلك نكتة ياسر قالها لي في مطار القاهرة يوم عودتنا إلى قطر .. طبعا أنا كنت متضايقة لأني تاركة مامي و العائة كلها .. و كلنا في المطار بنبكي و الجو درامي جداً.. فبيتهيألي هو حب يكسر موود النكد فقال لي النكتة دي.. النكتة ما بتقلش حاجة.. فقط المضيفة الأرضية بتنادي على المسافرين اللي هيتركوا مصر متجهين للخارج بتقول:"على السادة أولاد المحظوظة اللي طالعين من "هنا " أن يتجهوا الي البوابة الفلانية " نكتة لما سمعتها ضحكت حتى الوجع.. انتي عارفة المصريين اكتر ناس يضحكوا على أوجاعهم. بس أنا ضحكني مصطلح " السادة أولاد المحظوظة "و قعدت أفكر .. ليه الناس في مصر حاسيين السنين دول أن اللي طالع من مصر مولود و الداخل فيها مفقود .. رغم انه مش طالع بمزاجه.. و لا مسافر يروش.. ده متغرب و تارك اهله و حاله و محتاله و مشهر افلاسه .. و معروف طبعا أن المغترب بيكون مش من هواة الغربة و الشحططة .. لكن لأن في بطالة و أزمة اقتصادية طاحنة و متأزمة في البلد.. فمضطر يركب الصعب.. ده مش بس مضطر .. ده حتى أهلنا اللي بيحبونا ولا يحتملوا فراقنا بيحذرونا من العودة.. خوفاً علينا من تدني الأوضاع في البلد.. تخيللي!
و رغم ذلك، فكثير من المصريين بيحسدوا المغترب على غربته رغم انه هيعيش متشحطط .. ليحصل على لقب "مواطن درجة ثنية "على أحسن تقدير.
عارفة.. في مثل بيقول" بيحسدوا الميت على موتت يوم الجمعة"!
و اذا كان الموضوع مش حسد .. يبقى لازم نبحث للناس اللي لسة ما "هجتش " من مصر على سبب او عذر.. يخليهم يطلقوا على المغتربين مصطلح " السادة أولاد المحظوظة".
تفتكري المصري القيم في مصر يعتبر مواطن من الدرجة الكام؟ درجة ثالثة.. مش كده ؟ سييبك المهم نتكلم عن الاسباب ..
مش السبب يكون البطالة مثلا؟ أو يمكن كوكتيل الغلاء و الفقر مع الأمراض و الأوبئة وانتشار الجرائم و النصب و الزني باشكاله" زنى أبو ورقة و الزنى الشفوي و زنى المحارم و الشذوذ و خطف الأطفال و قتلهم و المتاجرة باعضائهم و أكياس الدم الملوثةو المياه الملوصة أيضاً و المخدرات و الخمور- مشروبات روحية هق هق هق هق - و سفاح المعادي والتوربيني والقطار اللي ولع و اتحرق باللي فيه و قطار آخر "اتشقلب " برضه بمن عليه والسفن اللي بتغرق و ما فيش تعويض لاهالي الغرقى.. و صاحب السفينة المُهَرب.. و التهليب اللي في البلد.. و التعليم .." شالوا سنة سادتة .. جابوا سنة ساتة .. عالم فاضية ورايقة"، بالاضافة للمشاكل الاجتماعية و الاقتصادية و السياسية بالمرة .. وبالتالي عدم الشعور بالامان .. او بفهم الواقع وبالتالي رفض الناس لواقعها و حياتها في مصر.

عارفة يا ماجدة :
كل دول العالم فيها مشاكل وأزمات و مصائب و نهب وتهليب و بلاوي تيركواز .. بس فيها كمان انجازات على مستوى أعلى .. فالموضوع فيه توازن.
عارفة النكتة اللي بتقلك : وزير مصري راح يزور وزير أمريكاني في بيته على العشاء.. فالوزير المصري انبهر بفخامة بيت نظيره الأمريكي و سأله .. من أين لك هذا؟ فأخذه عند الشباك..
قاله: شايف الكوبري اللي أمامك..
فالوزير المصري قاله: نعم.. و لكن لم يتم الانتهاء منه بعد
الوزير الأمريكي: انا عندي ميزانية.. بأبني بثلاث اربعها الكوبري و الربع الأخر وضبت البيت و عملتله الديكوريشن!
بعد سنة جاء الوزير الأمريكي لمصر .. فاستضافه نظيره المصري ليقوم بعمل الواجب معه.. و كان انبهار الوزيرالأمريكي ببيت الوزير المصري أشد مئة مرة و سأله نفس السؤال" من أين لك هذا؟"
الوزير المصري خده عند الشباك و قال له : شايف الكوبري اللي هناك ..
الوزير الأمريكي: لا مش شايف
الوزير المصري: ما هو كان مفروض يكون فيه كوبري .. بس انا قلت أوضب البيت و أعمله الديكوريشن بالميزانية، وإذا فضل من الميزانية حاجة أعمل الكوبري.. بس للاسف البيت و الجنينة أخدوا االسقط و اللقط .. يا ساتر على الصنايعية و التهليب بتاعهم!!

على طبق بلاستيك!
ماجدة:
كل الدول فيها فساد و قرف.. و كل البيوت فيها دورات مياه.. و كلنا عارفين طبيعة و ماهية الأشياء الموجودة في دورات المياه.. يعني الموضوع مش محتاج "فكاكا".. لكن رغم ذلك ما حدش ينكر ان في دورات مياه نظيفة .. و اخرى رائحتها كريهة و مميتة و قاتلة.. و بصراحة دورات المياه في مصر ريحتها فحفحت!

تعرفي المؤسف هو عجزنا عن حصر المشاكل في حاجات محددة مشكلة ..اتنين ..تلاتة.. ألف.. لأننا عارفين أن الموضوع " بهوأ " و حتى لو تم الحصر .. شوفي مين بقه الي حيحل..
* تيجي واحدة تغتصب في عز الظهر .. يقلك :عادي.. بتحصل في أحسن المجتمعات.
* قطار يتحرق.. يا جماعة وارد .. هو انا مغسل و ضامن جنة.
* طيارة تقع و طيارين يروحوا في داهية.. و لا الهوا..
* سفن تغرق.. و ناس فقراء.. كاناو جايين يزوروا اهلهم او راجعين من عمرة .. ما يلقوش قبر يلمهم .. و الحيتان بعملوا عليهم وليمة معتبرة من أجساد النساء والأطفال و بقايا المسنين. ومع ذلك.. هيصة شوية ثم يتم تهريب الجاني.
* جثث مصريين تيجي من العراق .. الله يرحمهم.. بس شهداء.. يا بختهم.
* ممثلة " تتشألط " في إنجلترا.. الأعمار بيد الله.. و يطلعواعليها انها انتحرت.. ما هي طالما سنها تعدى الخمسين و وزنها تعدي الثمانين و رصيدها في البنك قل عن الملايين .. فالعجلة لازم تدور و مصر ولادة.. لكن هنعملها جنازة مهيبة .. و نتاجر بسيرتها .
* نجمة أو نجم لسة محافظين على الأرقام الخاصة بوزنهم و سنهم و رصيدهم في البنك.. و عملوا " بلوة مسيحة " هما و أو أولادهم.. لا حرام بقه.. لازم نحافظ عليهم .. دول ثروة مصر الفنية القومية.. علماً بان احنا في مصر بنطلق مصطلح نجم على الممثلين و اللعيبة فقط.. سيبك بقه من الأحاديث اللي من 14 قرن" أصحابي كالنجوم بأيكم إقتديتم .. إهتديتم" .. ياه لسة فاكرة الكلام بتاع القرون الماضية دي .. ما نعيش الواقع بقه.
* انتشار لفيروس انفلونزا الطيور.. ما قلنا.. تم السيطرة على الوضع و مش عايزين بلبلة للشعب!
* انتشار حالات الإيدز.. الله.. ايه الدوشة دي؟ مش إصة بقه.. ما تم توعية الشباب المسافر إلى" شارم"و وفرنا لهم كل وسائل الوقاية.. بس هما ياخدوا احتياطاتهم .. و يعيشوا حياتهم .. الله ينور.
* عمرك شفتي نظام بيضع رجال شرطة و أمن و حراسة من أجل حماية الكباريهات و الملاهي الليلية و علب الليل.. و عمال يقفش في الشباب الي بيصلي الفجر حاضر في الجامع؟ شفتي دولة بتشجع على الفضيلة أكتر من كده! ! يعني عايز تزني .. تشذ .. تهبب اي مصيبة .. اوكيه .. بس الله يرضى عنك .. بلاش تزمت .. و بعدين ما هو دور الشرطة هو حماية الشعب من "الدقون" و أدعياء الفضيلة.. ده الرئيس بوش بذات نفسه محذرنا منهم .. لا و كله إلا الإرهاب.
* عمرك سمعتي عن بطئ في التقاضي مثل الموجود في مصر.. في ناس ماتوا و لم يحصلوا على ميراث لهم من أجدادهم.. مش من أبائهم.. و بيتكلموا عن نزاهة القضاء .. بس برضه – يحيا العدل!
* عمرك سمعتي عن " ترزية قوانين " زي الموجودين في مجلس الشعب.. و كله" بال أنون".. ما لازم ندي فرصة للدماء الجديدة لاستلام القيادة.. علشان العجلة تسير؟!
* عمرك سمعتي عن التشدق بالحريات زي اللي موجود في مصر.. أغلب من قاموا بترشيح أنفسهم لرئاسة الجمهورية اختفوا في أحداث غامضة.
( إثنين منهم مرمين في السجن - برضه بال أنون- و العجوز اللي فيهم إستعملوا معاه الرأفة فوضع في المستشفى .. و منها على غرفة نومه لا يغادرها الا للذهاب للحمام)!
* عمرك سمعتي عن عسكري يتم قتله على الحدود بدون دية .. و كتم هس اسكت خالص إلا في مصر.
* عمرك سمعتي عن نظام ضرائب زي النظام المصري.. و بعدين ضرائب متنوعة .. الهاجج من البلد و مطرود منها.. يفرضوا عليه ضرائب "غربة" اسمها ضريبة العمل بالخارج .. حتى الأموات عملهم ضرائب أيلولة علشان يعكننو على ورثتهم.. عشان يبقى موت و خراب ديار..غير ضريبة المبيعات و غيره.
* لاحظتي يا ماجدة ان ما فيش حد متجوز .. بيخلف بالساهل؟ إلا لازم داكاترة و تحاليل و عمليات و مناظير أو أطفال انابيب .. لأن مصر اللي كان بها أعلى نسبة خصوبة في العالم من 70 سنة .. اليوم يعاني 17% من ابنائها من قلة نسبة الخصوبة .. و هي أعلى نسبة في العالم و المعلومة مأخوذة من برنامج 90 دقيقة على قناة المحور.. يعني الدولة تعمل ايه؟.. شعب مش راضي يسمع الكلام و يحدد النسل .. يعني نسيبهم يمشوا على مزاجهم.. لا.. الضرورات تبيح المحظورات .. مش ده دين برضه.
* عمرك سمعتي عن دولة عندها عجز في الميزانية مش عارفة كام.. ونسبة البطالة فيها 12 % ، و نسبة من يعيش فيها تحت حد الفقر تصل إلى نحو 50 % ..و مديونة للركب و حالتها كرب.. و نازلة حفلات و مهرجانات بيتصرف عليها ملايين .. و بعدين زعلانة جداً.. انها لم يتح لها فرصة استضافة المونديال! يا شيخة اسكتي دي حكومة هجص.
* سمعتي عن الطفل الذي أجريت له عملية مصران أعور.. بعد ست أشهر.. أهله اكتشفوا أن إبنهم من غير كلية.
* قرأتي عن الرجل الذي حاول الإعتماد على نفسه في موضوع الزواج فباع كليته .. أخذه منه حتة من الكبد كمان فوق البيعة!
* "أميتاب بتشان و جاكي شان و روبي و هيفا و غيرهم…" يتم إستقبالهم في مطار القاهرة إستقبال الفاتحين. . ما احنا شعب بيفهم في الأصول و الإتيكيت.
* الشيخ العلامة يوسف القرضاوي ترك مصر هربان بدينه و أهله بعدما سجنوه و حبسوه في جبل الطور في سيناء.. و جاء لقطر فتم تقديره .. ومنحوه في قطر أعلى المناصب و الجوائز و منح الجنسية القطرية و بناته أساتذة في جامعات قطر وإبنه دبلوماسي في الخارجية القطرية.. و حين يأتي لزيارة أهله في مصر .. يركنوه في المطار و يلطعوه و يعامل معاملة تجعله يشتكي .. و هو الرجل المكرم في كل أرجاء الدنيا.
* أول أيامي في قطر.. سالت عن أشهر الدعاة القطريين.. قالت لي شيخة قطرية" الشيخ يوسف القرضاوي" فقلت لها: الرجل مصري.. فضحكت بإستنكار و قالت" كان مصري.. اليوم قطر منحته الجنسية بعدما أهدته لنا مصر على طبق بلاستيك!

مامي مصر و أنكل سام.. ربنا ما يجيب زعل

* بزمتك عمرك سمعتي في الإعلام عن الدكتور أحمد زويل قبل منحه جائزة نوبل؟ ما انتي عارفة .. الراجل بهدلوه في الجامعة .. و اول فرصة جاتله خارج مصر.. خد ديله في أسنانه .. و لم ييعد حتى الأن إلا زائراً.. و اليومين دول الإعلام عامله الفرخة بكشك.. و طبعاً علشان أمريكا ما تشمتش فينا - و كله إلا الشماتة من واحدة "كيادة" زي اللي ما تتسمى- فيكفينا الإفتخار بشرف النسب لعالم مثل د. زويل .. و بما انه مصري و أستاذ يدرس في جامعات أمريكا .. فإحنا نبقى خيرنا على أمريكا كمان .. و هما اللي عالم" ناور" بيسرقوا أولادنا.. مع ان احنا اللي مصدرينه مجانا و بدون ضرائب.

* عمرك سمعتي في الإعلام عن الدكتور جمال حمدان إلا بعد وفاته؟ صدقيني الراجل كان مجهول من المجاهيل و أنا عن نفسي و لا سمعت عنه و لا قرأت له " عبقرية المكان" إلا بعد وفاته .. لما الإعلام فاق و تذكر أن عندنا عبقري رحل .. و الراجل يظهر لم يكن من النوع اللي يقدر يغترب عن مصر .. فعزل نفسه "عن مصر هذا العصر" حتى وافته المنية.
خبراء هلس
* مش تتفقي معي أن لو الدولة عملت امتحان للشعب المصري عن مادة " حياة الفنانين" حتجدي الشعب كله حاصل على درجة" أستاذ كرسي" في سيرة الممثلين والراقصين .. و اكثر المواقف الطريفة اللي قابلوها في حياتهم و متى بكوا و متى ضحكوا و ايه المقالب اللي عملوها في بعض .. و من تزوج من و من طلق من.. و من كان في يده العصمة.. و الجواز كان رسمي و لا من أبو ورقة.. و ازاي كانت اخبارهم وراء الكواليس .. يعني أصبحنا خبراء هلس.

عارفة يا ماجدة..
علاء الأسواني قال كلمة قاسية جداًعلى لسان البنت المصرية المعدمة اللي بتسكن على سطح "عمارة يعقوبيان" فتضطر للسماح لمديرها بالتحرش بها نظير عشرة جنيه فقط !
البنت قالت:" مصر بقت قاسية اوي على أولادها "
و طبعا مش المقصود مصر التاريخ و الجغرافيا و الأرض..لا.. المقصود مصر "المتأرأضين" عليها.. المبهدلين أرضها و بايعين ترابها ..الناهبين ثرواتها و مشحططين أولادها و مكسرين شوارعها.. أه من شوارع مصر يا ماجدة .. اه.
عارفة ان هارسلك صور لشوارع الدوحة عشان تتحسري على بلدنا.. عارفة انك عشتي في قطر فترة.. بس انا متأكدة انك لن تتعرفي عليها لو رايتها اليومين دول..
بس قبل ما أكلمك على شوارع مصر و قطر .. عايزة اسالك سؤال تبادر لذهني .. بصراحة كنت عايزة اسأله لمامي .. بس أحرجت.
تفتكري يا ماجدة لو نشب خلاف بين مصر و أمريكا ..فمع من يناصر دكتور زويل.. مع مامي مصر و لا مع أنكل سام؟
و لو نشأ نزاع بين مصر و قطر .. فمع من يقف الشيخ القرضاوي.. مع ماما مصر المحروسة و لا مع خالتي قطر؟
مع الأرض اللي أنجبت و الا مع الأرض اللي أعانت و قدًرت و ساندت وساهمت و منحت و كبرت.
ماجدة:
ارجو ألا يكون ردك:" هيقف مع الحق" لأتي عارفة انه طول عمره واقف مع الحق
لكن انا اقصد حاجة تانية خالص و كلامي واضح
عموما ربنا ما يجيب زعل بين الأخوة و لا يجيب نزاع و خلاف مع انكل سام.. الطيب أحسن.
لكن مش بيقولوا ان الأم هي اللي بتربي .. مش بس اللي بتخلف.
كيف يمكن لانسان ان يساوي بين تقديره لغريب احتواه و حماه ووفر له الحياة الكريمة له و لعائلته وأتاح له حياة آمنة.. الأمن على ماله و عرضه ووفرله تأمين صحي .. و لا يفرض عليه اتاوه او جباية او ضرائب رغم كونه غريب .. و بين قريب – المفروض أم- بترمي بأبنائها .. تسرق أعضائهم و تستبيح التحرش ببناتها أو تشغل بناتها راقصات و تأخذ منهن ضرائب لتبني بها مستشفيات و تعلى الأسافل و تدني المحترمين؟

أم تهين اولادها المقيمين معها في البيت و تساند من يظلموهم و تطرمخ على من يقتلوهم .. و تكبر دماغها إذا جالها جثة أولادها في صناديق و لما يهجوا برة البيت تاخد منهم إتاوة غربة.. و لما ينجحوا برة.. تفتخر بهم و تنسبهم لها و تقول: أنا اللي زرعت.. انا اللي خلفت انا اللي ربيت انا اللي كبرت.. و الفاشل منهم تتبرأ منه و تعامله معاملة الكلاب.
كيف أساوي بين غريب يدعمني و يستفيد من علمي و جهودي و يقدرني و بين أم تسرف في أموال أبنائها و تدعي انها بتشجع الإستثمار و السياحة ، فتهدر أموالهم في إقامة حفلات و مهرجانات و صرف مرتبات لمستشارين تصل إلى – 3 مليار جنيه سنوياً – و بعدين يقلك نقص موارد.
بصي يا ماجدة سيبك .. أنا بدأت اتنرفز.. خليني احكيلك شوية عن كورنيش قطر عشان نغير " الموود "
تخيلي.. الكورنيش عبارة عن قطعة عمل فنية من النوع السهل الممتنع.. تقدري تقولي عليه كورنيش
SOUPLE
فيه انسيابية و نظافة و نظام و ممهد للمشاه .. سواء لمشاه العبور او لمشاه التريض او لمحبي التنزه.. فالكورنيش طوله نحو 7كيلو متر.. ومرقم.. وكل 500 متر- تقريباً – توجد علامة رقمية- محفورة على الأسفلت - لمساعدة المتريضين وهواة المشي في عملية حساب عدد الكيلومترات اللي مشوها.. كمان في صنابير مياه .. تقيلة كلمة صنابير دي - مشيها حنفيات - للشرب لكل 2 كيلو تقريبا.. و بين كل 10 متر.. تجدي سلة قمامة خضراء كبيرة وواسعة و نظيفة.. يعني لن تشعري بالقرف اذا اقتربتي منها. و السلة ثابتة في الأرض يعني مش عرضة لللعيال يكسروها و يجيبوا داغها.. و إذا ارهقتي من المشي و حبيتي تستريحي .. فستجدي أريكة نظيفة جداَ و بجانبها عامود نور لا يضاء سوى ليلاً.. و الأرائك سليمة و مش مكسرة و موجودة في أماكن متفرقة من الكورنيش .
* في مصر الكناسين وعمال النظافة بيطلق عليهم " الزبالين"أما في الخليج فبيطلق عليهم " رجال نظافة " بيرتدوا ملابس صفراء نظيفة و قفازات..وهم غالباً من بنجلاجديش أو نيبال و شكلهم يدل على انهم رجال نظافة و بعدين ما تلاقيش حد منهم بيبتسم لك و يقل لك كل سنة وأنت طيبة.

* كورنيش الدوحة و المنامة و البحرين و الكويت و مسقط عبارة عن حدائق بها زهور ولينات" جمع لينة وهي النخل الصغير.. و غالباً ما يتم إستيراد هذه الشتل والزهور من الخارج.. و لا يوجد متسولين في الشوارع سوى في السعودية.. و أو هكذا لاحظت.
* البلدية في قطر و في مختلف دول الجزيرة العربية مخصصة مواقف سيارات بطول الكورنيش.. سواء للسيارات العادية أو لسيارات المعاقيين علماً بأنه ممنوع دخول سيارات النقل لهذه المواقف.

مرتزقة مواقف الباركينج

*جميع هذه المواقف مجاناً .. و استحالة تجدي سايس غلس يقلك: اتفضلي يا هانم .. خشي يا مدام .. اقدام.. إكسري شمال تعالي ..تعالي حااااااااااسب..
* و ما فيش بقه كل سنة و انت طيبة.. ولا مواضيع الشاي والقهوة والحاجات اللي تعكنن عليك يومك و أنت بتبتديه الصبح وعايزة تركني عربيتك عشان تروحي شغلك.. ومافيش سياس و لا مرتزقة مواقف باركينج.
و كمان ما فيش العواميد الي بتحطي فيها فلوس او كروت علشان تركني زي الموجودة في مصر.. و بالتالي فلن تشعري ان في حد انتهازي بيضحك عليك ونفسه" يأرطسك" و يقول لك ان المكنة سحبت مبلغ من الكارت الخاص بالركن و بعد كده تلاقي الكارت" شحط" و ما فهوش فلوس للركن. .و اهم حاجة في عدم وجود سياس ركن في مواقف قطر .. ان الموضوع ده يجعلك مطمئنة على كرامتك!

ما انتي عارفة يا ماجدة - الإنسان كرامة قبل أي شيئ - يعني لو ما معكيش فلوس او فكة.. ما تخافيش إن واحد هلفوت يبصلك او يزغرلك او يشتمك بالأم والأب و الجدود علشان ما دفعتلوش" الشاااااااي يا ست.. هانم".
و الشاي - لمن لا يعرف -و لو اني اشك ان في حد مش سامع عن الشاي في مصر- هو" إتاوة ركن " رغم أن السايس لن يقوم بعمل أي خدمة لك. و كمان تتطئمني ان ما في أحد " هيليطلك "العربية.. و رفعلك المساحات.. لياخذ منك بقشيش.. أصلا بيمسح العربية و هو بيبصلك انت مش بيبص للعربية .. هو بيتفحصك بنظرة معناها: أنا عايز أعرف .. انتي فييسة هتدفعي بالذوق .. و لا ها .. أطول لساني ..
التجارة بالاخلاق.. ناقصين خيبة

سبحان الله الناس في مصر ابتكروا حاجة خايبة هي " التجارة بالأخلاق و السلوك.. يعني الناس أصبحوا يتاجرون باخلاقهم..
* يعني تدفعي جنيه تحصلي على كلمة: شكرا يا ست.
* تدفعي خمسة جنيه : تحصلي على "سلعة إحترام" عبارة عن كلمة "شكرا يا ست الكل"
* ولو دفعتي اكتر.. يمشي وراكي بالدعوات لغاية ما تمشي و كمان ..شوية حركات تقدير و إنحناء ووسع للست منك له لها لهم .. وسع للهانم يا اسمك ايه .. اتفضلي يا مودام .. سكتك سالك و طريقك فل!!
* اما لو قدر لك ساعتها انك ما تدفعيش لأي ظرف.. فستكون النتيجة فورية.. نظرة و تكشيرة صاخبة معناها "عارفكم يا عالم يا لمامة يا حوش.. ده انا كنت ناوي احترمكم و ابتسملكم .. خسارة في جتتكم .. ده انا وسعتليكم .. و برضه ما فيش فايدة .. خير تعمل شر تلقى .. الدون هيفضل طول عمره دون.. بس و ديني لاوريكم لو هوبتم في المنطقة دي تاني" غريبة ان نظرة واحدة تحمل كل هذا السباب و هذه الإهانات!
* و اذاأعطيتيه ربع جنيه يرميها في وجهك و ممكن يبصق عليك أو يضرب العربية "شلوت " و انتي ماشية .
فعلا الناس في مصر ابتكروا موضوع التجارة بالاخلاق و السلوك.. حتى الابتسامة دخلت سوق البورصة.
* في ناس بيضطروا "يشتروا نفسهم" ازاي.. عارفة إزاي؟ بالتكشيرة.. اه وحياتك زي ما باقلك كده .. كان زمان يقلك ابتسم تعش تنتعش " اليومين دول بيقلك " كشر ونظًر و إياك تهزر" .. و كله سوء خلق.

* تبقى واحدة عارفة انها هتضطر تروح شغلها كل يوم .. فاستحاتلة تدفع يوميا جنيه أو 2 جنيه.. هو المرتب فيه كام جنيه أصلا..فتعمل ايه .. تضرب بووز متين.. وتديها نظرات قاسية معناها .. يا بن الذين .. انا واحدة " لبط" ومش هتنول مني مليم أسود و حسك عينك تعمل أي حركة .. انا مقطعة البطاقة وهاروح فيك في ستين داهية!
* الرجالة أنصح فبيستخدموا اسلوب " الهت "و التكشير و ضرب البوز.. بس امعانا في اتقان الدور.. يخشوا في السايس شمال جامد.. و يكلموه بنبرة حادة و عنيفة.. و ممكن يسبقوا و ينادوله بشتيمة تدخل في باب الكبائر .. لإجبار السايس " للم" الدور.
* و الأنصح من دول واحد يعمل انه بيكلم سيادة اللواء مش عارف مين.. ليعطوا انطباع ان له معارف من الشرطة .. فيحجم السايس و "ما يبمبكش معاه".. فالرجل يقول في نفسه" سيبني من العالم الواصلة دول" و يقرر ينتقم من فئات أخرى!
* على فكرة.. . تبادل النظرات القاسية و النبرات الحادة والسباب والبذاءات تتم في الشارع المصري بدم بارد و ضمير مركون وقلب.. اصحابه شايف انه طيب و حساس و حنون.. و بالنسبة للحديث النبوي اللي ما معناه" ان شر الناس عند الله منزلة يوم القيامة .. من تركه الناس إتقاء شره .. و في رواية اتقاء فحشه " بسيطة جداً .. يطعنه في صحته.. و ممكن تلاقي واحد يتفلحس و يقلك: أصل الرسول- عليه الصلاة و السلام– لو كان موجود أيامنا كان غير رأيه" !!!
بالمناسبة .. الحديث صحيح و روته السيدة عائشة و مذكور في البخاري.

المنقبات عايشيين عصرهم الذهبي في الخليج
عارفة يا ماجدة:
الرسالة دي هتجدي فيها كلمة " الغريب" كتير جداً- ما علينا-
كنت باقول ايه.. أه .. كورنيش الدوحة بيبدأ من منطقة اسمها" رأس أبو عبود "بجانب بيتي و حتى فندق الشيراتون – مساحة تمتد من 7 إلى عشرة كيلو تقريبا.. و كنت شبه يومياً امشي على الكورنيش و أقابل ناس قطريين و شوام على أجانب.. ناس بتجري بالتريننج.. و ناس تمشي بالدشاديش و سيدات بيتمشوا بالعباءة .. و منقبات يمارسن رياضة المشي بالنقاب.
الغريبة ان كان عندنا فكرة في مصر ان المنقبة دي.. يالله حسن الختام .. يعني ست قررت تتنقب .. هي حرة .. بس ما لهاش دعوة بالمجتمع.. خلاص بقه كفاية عليها كده "تتكن" في بيتها و تتلم اليومين الي باقينلها في حياتها.. و ما فيش داعي نشوف خيم سودة في الشارع..لكن هنا المنقبات عايشيين عصرهم الذهبي.. يروحوا و يجوا و يشتغلوا و لهم أنشطة اجتماعية .. و البلد توفر لهن أماكن مخصوص في المطاعم و البنوك و النوادي والكافيهات وفي كل مكان.. و بيمارسن حياتهن بشكل طبيعي جداً و مش مضطرين يكونوا دائما في حالة دفاع عن النفس ليثبتن انهن لسن ارهابيات و ان فكرهن غير متطرف.
المهم انهن يتريضن عادي خالص و يتنزهن مع اولادهن سواء على الكورنيش او في المولات او في أي مكان.
يلبسن الجزم الكاوتش على العباءة.. والنقاب على راسهن و مغطي الوجه و"اليه هوب .. واحد اتنين.. "ويمشوا..– عادي جداً - .
كمان في حاجة في قطر اسمها "بَطُولة"- بتشديد حرف الطاء- .. بيلبسوها الستات المسنين - لو كنتي تابعتي الكارتون بتاع" أم خماس" اللي كان بيجي على قناة دبي في رمضان.. هتعرفيه - هي عبارة عن عن حاجة لونها ذهبي توضع على الأنف .. و اقصد اقول انك لو شفتي الستات دول .. ممكن تفتكري انهم مش معقول يفكروا يمشوا او يتريضوا .. هما ناس شكلهم " اولد فاشون جدا" و غريبة انهم مهتمين بالرياضة.. بس يظهر الوعي الصحي منتشر هنا.
كمان بيستخدم كورنيش الدوحة في التنزه العائلي ..و حدائق الكورنيش تستغل لعمل رحلات" الباربيكيو" و طبيعي جداً أنك تجدي اسرة في يوم جمعة- مثلا-.جايبين الشواية في الجنينة و فارشين المفارش الكارو الجميلة و بيشووا لحمة و الاولاد بيلعبوا جنبهم او بيتدحرجوا على المروج.
و في ناس بتمشي مع اولادها .. يعني انا كنت أمشي و أنا حامل و باجر محمود بعربته.. و في اجانب بيجروا و معهم زجاجات المياه و الوكمان وعايشين حياتهم.

ملحوظة: رياضة المشي تمارس في فصول الشتاء و الخريف و بداية الربيع.. و طبعا مفهوم ان في الصيف استحالة حد عاقل يمشي بسبب حرارة الجو و الرطوبة العالية.. بس المؤسف انه لا يوجد تند .. يمكن موجود بس قليل.
و المشي في شوارع قطر و خاصة على كورنيشها يعتبر متعة كبيرة و فرصة للاسترخاء و استعادة الطاقة و عمل سباحة فكرية و استجمام نفسي..
* اما في مصر فجربي تمشي على الكورنيش و تطلقي بصرط في السماء . . جميل كورنيش النيل .. لكن لازم تشوفي السحابة السودءا.. فتضطري للنظر تحت.. فتصطدمي ببصاق و مخاط و روث لحيوانات وبني أدمين.

* إذا مشيتي على كورنيش قطر فلن تصادفي غير الأدميين..
على كورنيش مصر.. وارد يصادفك إنس و جن و مشعوذين.. و قطط و كلاب بلدي على كورنيش الوراق.. و قطط سيامي و رومي و شيذار وكلاب أرمنت و لولو وولف و سلوقي و البول دوج على كورنيش المعادي.. و طبعاً تصادفي حمير و حصنة و حشرات و ذواحف و جمال في مختلف الشوارع.
*حاولي تستريحي على أريكة خشبية على كورنيش النيل.. أراهنك ستجديها محطمة أو مكتوب عليها .. أو تفاجئي ان ملابسك قد اتسخت بسبب ناس ماسحة كل قذارتها في الأريكة أو تجدي ملابسك قد تقطعت بسبب المسامير البارزة من الأريكة.. فتقرري استكمال المشي لتجدي عشرات الاشياء التي تعكنن نزهتك او تريضك، من حفر و مأبات ومطبات وبالوعات على الرصيف، و محاولات معاكسة تبدأ بكلمة و قد تنتهي بمحاولة تحرش.. ناهيك عن المناظرالمذرية لشباب يحب على الكورنيش– و هذه المناظر موجودة في كل الأوقات.. يعني لا وقت شغل بيمنع ولا مواعيد مدرسة تكون عائق .. و لا حتى بيستحوا في رمضان او ذو الحجة!

* اقدرأقل لك أن موضوع المعاكسات مقيد جداً في قطر.. احياناُ يحاول شخص رمي رقم جواله .. فإذا تمكنت السيدة من التقاط رقم سيارته أو بعض أرقام هاتفه تستطيع الإبلاغ عنه..لأن القانون رادع بخصوص موضوع المعاكسات.. فلو قطري بيتم رفده من عمله بفضيحة.. و لو مقيم.. يرحل في نفس اليوم على بلده.. فالناس ماشيية بأدبها في الشارع.

*طبعا مش محتاجة اقلك ان ما فيش مطبات على الكورنيش .. لان دي عملية بديهية.. – لكن للاسف في حفر و مطبات في الشوارع الداخلية خاصة لو في تصليحات- بس ما تلاقيشالرصيف مكسر او متضعضر و لا تلاقي واحد فاتح غرزة على الكورنيش تحت ستار انه يبيع بيبسي أو حاجة صاقعة أو ترمس و ذرة مشوي.. فقط مسموح للصيادين ببيع السمك في منطقة واحدة على الكورنيش من الساعة السابعة صباحا و حتى الواحدة ظهراو من الساعة الرابعة عصراً و حتى منتصف الليل.

*و ما فيش مناظر مؤذية لواحد وواحدة ماشيين مربطين في بعض على الكورنيش .. و لا واحد مدي وشه للكورنيش و ظهره للشارع و بيسمد !! الحاجات دي مش موجودة .. طبعا قطر و الخليج كله مش المدينة الفاضلة.. أكيد فيها سلبيات و شايفينها .. بس إذا وجدت أخطاء .. فلا ييتم التستر عليها أو التجاوز عنها.

* فيروز بتقول على النيل" كتب على أرضه قصص باللحب تلتهب" ده صحيح لكن كورنيش قطر ما بيتكتبش عليه غير أرقام الكيلومترات و الاشارات الخاصة بالمرور و المشاه.. و العلامات الخاصة بالتحذير من صناديق الكهراباء أو العلامات التي تمنع الصيد او التحذير من رمي القمامة.
* في مصر تجدي السيارات مكتوب عليها " درر"
العين صابتني و رب العرش نجاني
غدارين
يقيني بالله يقيني
يا بركة دعاكي يا امة
للبيع عشان ترتاحو

* لم ارى في دولة خليجية عبارات سوى" كلنا قطر " او علامة " كيدز اون بورد" يعني علامة تدلل على وجود اطفال.. لكن كثيرا ما نرى صور للأميرعلى ظهر السيارات.

* بصى تجاوزات الإشارة و عدم لبس حزام الأمان .. ليست في القاموس القطري.. و رغم ذلك الحوادث عندهم مميتة لأن مشكلتهم السرعة الجنونية.. و موضوع السرعة ده مصيبة في كثير من دول الخليج خاصة في الامارات و البحرين و قطر.. و المخالفات دول مجلس التعاون غالية للغاية من أجل الردع..

* اطبعاً أنت عارفة ان الإشارات في مصر معمولة على سبيل التنفيس علشان الناس تكسرها وتشعر انها انتقمت من الحكومة .. لكن هنا صعب جدا تجدي حد يكسر إشارة ..أو طفل بيخبط على زجاج السيارة او بيرمي لك علبة مناديل وبعدين يشتمك لو لم تشتري منه.

* من النادر أن تجدي ضابط شرطة واقف في اشارة في قطر .. و لكن أحيانا تجديهم بسياراتهم في الدوارات ( الميادين) ينظموا المرور.. اما في مصر فالموضوع مشترك والدنيا تعاون .. و تلاقي واحد نازل من سيارته او راكن عجلته وواقف ينظم المرور مع العسكري!
* المشترك بقه في شوارع قطر و مصر .. ان ممكن تمشي في البلدين في شوارع لها اسماء صعب تعرفي بتاعت مين" ام غويلنا و رأس أبو عبود و مشيرب في قطر . و في مصر شارع نوال و ميدان لاظوغلي.

*الاحتفال بفوز الأهلى او المنتخب ي مصر أجباري و كمان الإحتفال بفوز العنابي في قطر واجب وطني على قائدي المركبات.
* الحوادث في البلدين كثيرة .. لكن في قطر أشنع.. و غالباً بسبب السرعة
* الشباب في البلدين بيسوقوا قبل ما يستخرجوا رخصة
أولاد المحظوظة!
* غريبة ان كورنيش مصر بيستخدم لعمل الزفات و ألأفراح.. و كورنيش قطر يستخدموه لعمل يوم رياضي لتشجيع العائلات على القيام بالرياضة على نطاق عائلي .. الرجال "مشي و جري" و السيادات مشي فقط .. مع تقديم جوائز للخمسين ألأوائل. . قدر الجائزة الواحدة 2000 ريال قطري( نحو 3500جنيه). و كمان الدولة بتنظم المسيرات اللي الناس بيقوموا بها لمساندة الشعب الفلسطيني احيانا ..او مثلا للاحتجاج على الرسوم الكاروتونية المسيئة للرسول( ص).. و ما فيش لا زعيق و لا سباب و لا قلة أدب.. ناس ماشية بهدوء و كمان واخدين اطفالهم على " البوسات" في المسيرات.. عرفتي مين بقه الشعب اللي اولاد محظوظة!

* غريبة انك لو ماشية في كورنيش مصر بتبقي عاملة حسابك انك ممكن "تتشإطي" تتسرقي يعني.. لكن كورنيش قطر أمان جداً.. تخيلي مرة وقعت مني سلسلة المفاتيح الذهب - وفيها مفاتيح السيارة والبيت و صندوق البريد-و أنا باتمشى الصبح على الكورنيش.. طبعا رجعت ابحث عنها وأنا مش عارفة وقعت في أي منطقة.. المهم رجعت بخفي حنين و انا أبكي.. ثاني يوم قلت أحاول تاني..و انا اصلا كده كده هاتمشى.. تخيلي لقيتها.. طبعا كله بفضل الله و طبعا كانت مامي وانا و ياسر بندعي ربنا.. بس يعني سبحان الله مخي مش قادر يستوعب ان في حد يشوف سلسلة مفاتيح ذهب مرمية في الشارع و يتركها! و كمان غريبة جداً ان اجد ها ثاني يوم. ماجدة اوعي تفتكري اني باسرح بك.

مرة اخرى نسيت محفظتي في تاكسي.. و لم يكن بها البيزنس كارد الخاص بي.. فقط البطاقة و فلوس و بيزنس كارد الخاص ببعض الزملاء الصحفيين.. فقام سائق التاكسي بالاتصال باحد أصحاب هذه الكروت والذي اعطاه بدوره رقم الجريدة التي أعمل بها .. ثم قام السائق بالاتصال بي.. فذهب ياسر لمقابلته.. و تسلم منه المحفظة بعد أن تأكد انه زوجي.
* مرة أخرى.. ياسر كان راكب تاكسي وراجع البيت..السائق قال له .. هناك سيدة ركبت معي و نسيت نظاراتها.. فشافها ياسر و عرف انها تخصني.

* غريبة انك تلاقي في مصر مراكبية مسعرين النزهة النيلية بخمسين جنيه لمدة نصف ساعة للمصريين و ب300 جنيه للأجانب.. و في "خور دبي" أي انسان .. بصرف النظر عن ملته أو جنسيته- يقدر يركب المراكب " البتيل " بنصف ريال" للفرد..
*على فكرة المراكبي من دول بيبقى مبسوط جداً انه عرف يستغل السياح عرب كانوا أو أجانب.. و يشعر بنشوة كونه بذكائه و ألمعيته عرف يسرق الكحل من العين و يلبسهم العمة" و بعدين لو عنده ضمير، فهو مستريح جداً.. لانه بيتعامل مع الأجانب و خصوصا الخليجيين، و دول في شرعه.. ناس واكلينها والعة.. و كرشهم مليان . . ولقينها بالساهل.. فحلال نعِب منهم.. و المليان.. يكب على الفاضي.. مش كده و لاايه؟!
تفتكري يا ماجدة.. هتفرق مع المراكبية دول لو عرفوا أن السياح العرب بيكونوا عارفين ان المراكبي من دول بيغلي عليهم الأسعار و بيسرقهم و مع ذلك بيعطوه الفلوس كنوع من الاحسان لانه غلبان.. تبقى مصيبة لو ما تفرقش معاهم.. ناقصين احنا يبقى عندنا ازمة كرامة..


رجالة و طول عمر ولادك يا بلدنا رجالة

* معروف ان كورنيش الخليج بيمارس فيه رياضة المشي و التنزه فقط.. اما كورنيش مصر فيمارس فيه كافة انواع الرذائل" أهونها السباب بالأب والأم والشتائم لكل أعضاء جسم الإنسان والمعاكسات بالكلام والنظرات البجحة .. و أنت طالعة بقه .. نصب و اغتصاب و سرقة و خناقات بمطاوي و قرن غزال و تسمعي طول ما أنت ماشية - لو من سيدات- ردح و تشليق و لو من ذكور أيمان طلاق و لعن للأديان و للبلد بالي جابوها – أستغفر الله العظيم- و مع ذلك الناس مصممين يتكلموا عن شهامة الإنسان المصري اللي ما بتطلعش غير في المواقف الصعبة و المصايب .. لان المصري معدنه أصيل ما بينورش غير في الظلام..و لازم كلنا نغني" رجالة و طول عمر ولادك يا بلدنا رجالة .. و غلاوتك يا بلدنا و الله مش محتاجة قوالة".

يا ماجدة.. انا مش محتاجة اقلك اني انا و غيري من المغتربين لسنا اقل وطنية من دكتور جمال حمدان و من أي انسان بن مصر .. و اعتقد لا مجال للمزايدة لعى وطنية أي مصري.. يمكن نقدي لاذع.. لكن نفسي ممررة جداًُ يا ماجدة.. و مش أنا اللي تقصد تسيء لبلدها.. لكن من يسيئ للبلد؟ أنا لست قادرة على التحديد.

أنت عارفة..الاعلان بتاع" البيت بيتك" اللي يذاع لتشجيع السياحة في مصر .. اللي تجدي فيه عامل في فندق بيفتح ذراعه علامة ترحيبه بالضيوف و بيقول: البيت بيتك .. و المشهد الثاني راقصة شبه عارية منظرها مقذذ.. و الاعلان بيقول: اتفضل البيت بيتك وعندنا راقصات.
واحدة صحبتي مصرية و تعيش معي هنا في قطر .. قالتلي ان في واحد زميل زوجها راح يسأله في الشغل عن عنوان الراقصة دي او أين ترقص..على أساس أن احنا في مصر بنشجع السياحة.. و لا تتخيلي مدى الحرج اللي تحمله هذا الرجل .. المهم قاله: الراقصة دي شهيرة جدا.. فقط أنت تنزل مصر و تروح منطقة اسمها الزاويا الحمرا و تسأل عن الراقصة دي و هما يدلوك عليها.
المهم الراجل عمل بالنصيحة و راح .. ما رجعش. طبعا اخد علقة سخنة .. يستاهل!
خريطة لمطبات مصر.. اوعى الفحت لتقع تحت

* و أحد غرائب شوارع مصر ان المطبات فيها ..كأهراماتها.. مطبات تاريخية .. خالدة.. لاتؤثر فيها السنين.. يسافر المسافر و يهاجر المهاجر و يعيش المناضل .. و تبنى السدود و تهدم البيوت.. و هي كما هي ثابتة في الأرض لا تتزعز.. قاعدة على قلبنا ..زي اليهود ما هم لابدين على ارضنا.
المطبات في مصر غير.. المطبات في مصر معلم و مزار.. و للسلامة من كل مطب وحفرة او نقرة أو ربما دحديرة.. خدي عندك:

دليل السلامة من مطبات القاهرة حسب المناطق

مدينة نصر وصلاح سالم
مطب تحت كوبرى الفنجرى فى شارع صلاح سالم باتجاه القادم من العباسية الى مصر الجديدة.

طريق كورنيش المعادى
منزل كوبرى الملك الصالح باتجاة القادم من وسط البلد متجها للمعادى :عبارة عن اربع مطبات تم تصميمهم بطريقه "عوئر"فإذا حاولتي مفادة الأول لاحقك الثانى والثالث فتقع فى الرابع لا محاله.. هذا طبعا لو كان الطريق فاضى وسمح لك الوقت والسرعة بالمناورة..عادة بتاخديهم الأربعة وانتي ساكتة وراضية وبتبوسي ايدك وش وضهر.

طريق حلوان الزراعى الموازى لكورنيش المعادى:
مطب مشهور عند سوبر ماركت مترو و عند معظم التقاطعات.

طريق الهرم - 6 اكتوبر
عند فتحة مدينة 6 اكتوبر باتجاة العودة الى القاهرة وخصوصا فى الليل هذا يعتبر مطب نميس للغاية وموضوع بزاويه حادة جهة الطريق اليسرى لأصطياد الراغبين فى العودة الى القاهرة على اعتبار ان العاصمة مش ناقصه بشر اكثر من كدة.. وشكر خاص لجمعيات تنظيم الأسرة.

مطبات طريق الفيوم - الهرم
عند مرتفعات هضبة الأهرام ونادى الرماية..عبارة عن مطبات صناعية على طريقه جبال الهيملايا مخصصه لأصطياد السيارات المسرعة والمتوسطة السرعة والبطيئة.. هذه المطبات – غالبا- كانت تستخدم لوقف الزحف الألمانى فى الحرب العالمية الثانية.

مطبات شارع القصر العينى
باتجاة القادم الى وسط البلد وخصوصا فى الحارة اليسرى من الطريق ناحية محل تسيباس الحلوانى.. عبارة عن أربع خنادق فى الأرض تصلح لتخبئة قناصة محترفين لصد العدوان على مجلس الشعب اللى موجود فى نفس الشارع.. تم وضع المطبات بطريقة سادية تمنعك من تلافى الوقوع فيهم نهائيا.. يعني ما فيش بن جنية يعرف يفلفص منها.

و ممكن تنظيم مسابقة لمن يستطيع تجاوز هذة المطبات والجائزة مقدمة من هيئة الطرق والكبارى عبارة عن طقم مساعدين و عفشة للفائز الأول.
و طبعا مطبات العتبة و الحسين و شارع الجيش دول تراث.. و الدولة تحارب من يحاول تغيير معالم الدولة .
و انت عارفة المطبات في مصر من النوع العميق المتأصل في التربة المصرية.. و لو واحد غريب عن البلد و ماشي مش واخد خوانة وعينه مش في وسط راسه .. تقدري تقولي ان الله يعوض عليه في الشكمان بتاعه و المساعدين.. و الكاويتش والعربية كلها.
ملحوظة : معظم سائقى السيارات من المؤمنين بالله ورسوله يعتقدون ان المطبات في مصر نوع من تكفير الذنوب أو زيادة الحسنات.. فشكرا لمحافظة القاهرة الكبرى!

في مصر شحاتيين .. مافيش متسوليين
* في عهد الرخاء الي احنا عايشيين فيه اليومين دول .. يعتبر الشحاتين أحد معالم شوارع مصر المحروسة" هو" الشحاتيين" .. مش عارفة ليه مش قادرة اطلق عليهم "متسولين" حاسة ان كلمة متسوليين فيها مسحة إحترام .. هم ليسوا أهلاً لها..
و طبعا الشحاتة في مصر أصبحت فن و مهنة و مهارة و تجارة ارباحها مضمونة .. فعلا مافيا ..
عارفة يا ماجدة:
مرة كنت في مؤتمر صحفي في شيراتون الدوحة و قابلت فيه صحفية .. عرفت اني مصرية .. فأخبرتني انها لسة راجعة من أجازة أمضتها في مصر.. هي البنت فلسطينية .. و بتحب مصر جدا.. وحكت لي انها نزلت مع عائلتها في شقة في المهندسين..هي قالت المهندسين من هنا .. أنا سخنت .. و قعدت اقول في نفسي : يا رب ما تشتكيش من الشحاتين بتوع شارع جامعة الدول العربية.. دول عصابات يا ماجدة.. بس اللي حسبته لقيته..
قالت: انت عارفة يا داليا القاهرة فيها مناطق روعة.. بس المتسولين خوفوني جدا.. و قعدت تحكي على شحات مشوه رقبته و جزء من وجهه فضل ماشي وراها و يقللها: هاتي 10جنيه!

بتقول: انا كنت عايزة اعطيه 20 .. لكن مش قادرة أطلًع فيه.. يعني مأروفة من منظره مش قادرة تواجهه.. فقالت لأختها خدي الفلوس اديهاله.. و هما مرعوبين من منظره..
قلت لها: عارفة الباقي ما تكمليش.. طبعاً راميتله المصاري على رأيها ولمها .. هي مش بترميها علشان تزله لما يوطي و يلمها .. لو كان في كلامها ريحة قلة أدب.. كنت هاعرف و أرد عليها أخرسها.. بس هي رمتها قرفا من منظره!! حاجة تكسف.. و البنت عمالة تشكرلي في جمال مصر و حبها لشعب مصر الطيب .. الجميل. . بس اللي يكسف اكثر انهم فاكرين ان احد أسباب انتشار المتسوليين في مصر بهذه الصورة هو ان المتسوليين بيقاسموا مع ضباط الشرطة ليسمحوا لهم بالتمركز في مناطق بعينها.. تخيلي !!
متفقين احنا يا ماجدة ان قطر مش المدينة الفاضلة .. و لا اي دولة غير قطر.. و على فكرة في تسول في قطر بدأ يظهر على استحياء في المجتمع القطري.. بس بصراحة منذ اقامتي في قطر من سنوات و حتى الأن لم ارى متسولة غير مرتين .. و الباقي سماع.. لأن الفقر في قطر يسمح بالتعفف أما الفقر في مصر فقبيح مزل و لا يسمح للناس سوى بالتوحش!
و من أغرب وسائل التسول التي سمعت عنها في قطر .. طريقة غريبة نشروا عنها في جريدة الشرق القطرية" بتتلخص في ان واحد يرن على الموبايل و يقفل الخط .. ولأن المكاملة دولية فيدفعك الفضول لان تعرفي من المتصل .. فتقومي بمعاودة الاتصال بالرقم المتصل .. فتجدي واحدة تخبرك بمدى حبها لقطر ورغبتها في زيارتها لانها سامعة عن اهلها الطيبين.. وانها ولهانة على قطر و بدها تيجي على قطر لتتاكد من صحة و حقيقة طيبة اهلها .. و تطلب هذه المتسولة من صاحب الرقم ان يرسل لها حوالة بالدولار كي تتمكن من حجز التذكرة!
مش قصة اللي باحكيه ده.. فعلا جريدة "الشرق" نشرت تحذير من هذا الأسلوب المبتكرفي التسول لانه بدا ينتشر.
مرة أخرى .. شاهدت رجل مسن .. جاء لمقر الجريدة حيث كنت أعمل و طلب من مدير القسم مساعدة.. لكن في الغالب .. هناك عدد من الجمعيات الخيرية في قطر تقوم برعاية " الأسر المتعففة" يعني هم يبحثون عن الأسر المتعففة لتوفير طلباتهم في السر منعاً لإحراجهم.

و هناك فكرة مبتكرة تتعلق بالأطفال القصر.. فايتام الرجل المتوفي تديرها هيئة لا تكتفي بحفظ مال القصر.. بل تستثمره لهم في البورصة والمشروعات التجارية لتنمية اموالهم منعا لاهدار اموالهم.. كما أنهم يقومون بتعليم هؤلاء الأبناء كيفية المضاربة في البورصة بالاضافة لاشراكهم في دورات تدريبية خاصة بالادارة لتعليمهم كيفية ادارة اموالهم لاحقا.. على فكرة هذا الكلام قد تم تنفيذه بالفعل .. و ليس مجردانشاء.
دول القطريين هما اللي اولاد المحظوظة حتى لو ايتام .. مش احنا.. اللهم لا حسد.
اه قبل ما انسى هاختم بنص جميل لفاروق جويدة اسمه" ماذا أصابك يا وطن " بيحكي عن رجل مصري فقير اسمه عم فرج .. ضاقت به الحال في مصر فسافر يعمل في الخليج .. و لما عاد في زيارة .. بخلوا عليه بقبر .. فدفن في البحر.
ماجدة .. أرجوكي خللي بالك من نفسك و تأكدي إني صحيح في قارة أخرى .. لكن قلبي معك جدا ..و أرجوكي ترسلي لي صور لنور و عبد الرحمن لأني إشتقت لهم كتير.. و لو عندك كونتكت لحد من زمايلنا .. ارسليه و سلامي لانكل يسري و تانت تونيا و داليا و أمري و عائلته.
سلام و في رعاية الله


أنـا من سنين لـم أره
لـكن شيئا ظـل في قـلـبي زمانا يذكـره‏..‏

عمي فرج‏..‏
رجل بسيط الحال
لم يعرف من الأيام شـيئا
غير صمت المتـعبـين
كنـا إذا اشـتدت ريـاح الشك
بين يديه نـلتمس اليقين‏.
كـنا إذا غـابت خـيوط الشـمس عن عينـيه
شـيء في جوانحنـا يضل‏..‏ ويستكين

كنـا إذا حامت علي الأيام أسراب
من اليأس الجسور نـراه كـنز الحالمين‏..‏

عمي فـرج‏..‏
يوما تقلـب فـوق ظـهر الحزن
أخـرج صفحة صفراء إعلانا بـطـول الأرض
يطلب في بـلاد النـفـط بعض العاملين

همس الحزين وقـال في ألم‏:‏
أسافر‏..‏ كـيف يا الله
أحتمل البعاد عن البنية‏..‏ والبنين ؟‏!..‏
لم لا أحج‏..‏ فـهل أموت ولا أري
خير البرية أجمعين‏..‏
لم لا أسافر‏..‏ كلـها أوطـانـنـا‏..‏
ولأنـنـا في الهم شـرق‏..‏ بيننا نسب ودين‏.‏
لـكنه وطـني الـذي أدمي فـؤادي من سنين

ما عاد يذكرني‏..‏ نـساني‏..‏
كـل شيء فيك يامصر الحبـيبة
سوف يـنسي بعد حين‏..‏
أنا لـست أول عاشق نـسيته هذي الأرض
كم نـسيت ألوف العاشقين‏..‏

عمي فرج‏..‏
قـد حان ميعاد الرجوع إلي الوطـن
الكـل يصرخ فـوق أضواء السفينة
كـلـما اقـتـربت خيوط الضوءعاودنا الشـجن
أهواك يا وطني‏..‏
فلا الأحزان أنـستني هواك ولا الزمن

عمي فرج‏..‏
وضع القميص علي يديه
وصاح‏:‏ يا أحباب لا تتعجبوا
إني أشم عبير ماء النـيل فوق الباخره
هيا احملـوا عيني علي كفي
أكاد الآن ألمح كل مئذنة

تطـوف علي رحاب القاهره‏..‏
هيا احملوني

كـي أري وجه الوطـن‏..‏
دوت وراء الأفق فرقـعة
أطاحت بالقـلوب المستـكينه
والماء يفتـح ألف باب
والظـلام يدق أرجاء السفينه
غاصت جموع العائدين تناثـرت
في الليل صيحات حزينه

عمي فرج‏..‏
قـد قام يصرخ تـحت أشـلاء السـفينه
رجل عجوز
في خريف العمر من منكم يعينه
رجل عجوز آه يا وطني
أمد يدي نحوك ثم يقطعها الظـلام
وأظل أصرخ فيك‏:‏ أنقذنا‏..‏ حرام

وتسابق الموت الجبان‏..‏
واسودت الدنيا وقـام الموت
يروي قصة البسطاء

في زمن التـخاذل والتنـطـع والهوان‏..‏
وسحابة الموت الكـئيب
تـلف أرجاء المكـان

عمي فرج‏..‏
بين الضحايا كان يغمض عينـه
والموج يحفر قبره بين الشـعاب‏.‏
وعلي يديه تـطل مسبحة ويهمس في عتاب
الآن يا وطـني أعود إليك

تـوصد في عيوني كل باب
لم ضقـت يا وطني بـنـا
قد كـان حلـمي أن يزول الهم عني‏..‏ عند بابـك
قد كان حلمي أن أري قبري علي أعتابـك
الملح كفـني وكان الموج أرحم من عذابـك

ورجعت كـي أرتاح يوما في رحابك
وبخلت يا وطني بقبر يحتويني في ترابك
فبخلت يوما بالسكن
والآن تبخـل بالكفـن

ماذا أصابك يا وطـن؟
‏(فاروق جويدة)
داليا الحديدي
الدوحة– قطر
26-1-2007


=======================================================================================

0 تعليقات:

إرسال تعليق

الاشتراك في تعليقات الرسالة [Atom]

<< الصفحة الرئيسية