رسائل من الدوحة

متغربين إحنا.. متغربين آه.. تجري السنين و إحنا .. جرح السنين.. آه.. لا حد قال عنا خبر يفرحنا و لا حد جاب منا كلمة تريحنا .. تريحنا

الأربعاء، 12 نوفمبر 2008

الرسالة الثالثة -- "ع اللي جرى .. ع اللي جرى"


Papi:

طبعا حبيبي كلمة قليلة على حضرتك .. و "اشتقتلك و وحشتني" استهلكت قولاً و بصراحة نفسي أبحث لك على كلمات أغلى .. "كلمات ليست كالكلمات"..كلمات " نزارية" في منتقاها..طيب أقول إيه؟ يظهر لابد أن أبحث في المعاني لا في الكلام..
ياااااااااااااااه ..
فاتت أكثر من أربع سنوات على أخر رسالة أرسلتها لك.. و كنت حضرتك وقتها في المستشفى .. و كان وليد- الله يكرمه- يوصلك الرسائل.
بجد .. بجد.. هل كنت تتخيل أن علاقتنا حترسي على شوية رسائل و اتصالات هاتفية.. و زيارة سنوية ..هي دي أخرتها؟
شوف يا بابي .. أنا باحاول اقنع نفسي أن الإتصال الروحاني موجود وأقوى من أي إتصال ..لكن حقيقي مش كفاية.. نفسي أشوف حضرتك" فيس تو فيس".. وجهاً لوجه.. و ألمس بشرتك وأخد حضن كبير و قبلة على جبهتي.

Papi:

بس اما تيجي و أنا احكيلك ع اللي جري
و امسح دموعي في منديلك ع اللي جرى
متغربين احنا
متغربين
تجري السنين و احنا
متغربين
لا حد قال عنا خبر يفرحنا
و لا حد جاب منا كلمة تريحنا

مش عارفة ايه اللي فكرني بكلمات الاغنية دي و انا باكتبلك ..
بصراحة عارفة.. بس يعني ذي ما تقول كده بأستعبط ..
أفتقدك و أفتقد مراسلتك بشدة و أفتقد تقييمك لرسائلي و إعتزازك بها .. وبي .
نفسي أشوفك.. و نفسي أشوف نفسي فيك كما كنت تراني و تصورني ..

يتهيألي .. فقط الأب و الأم يريا الأبناء بشكل مختلف تماما عن أي إنسان .. و يهيأ لي عمرنا ما بنكبر و أنتما بجانبنا .. لكن لما بنبعد عنكما .. ما بنكبرش.. لكن.. لكن بنعجز.. و بنقدم.!

بابي :

أكتب لك "أفتقدك" بعدما بدأت أعي ماهية فقدان البنت لوالدها ...
أكتب لك " وحشتني" بعدما و بالفعل عانيت من الوحشة في غيابك...
بداية أنا أسلم بأن فراقنا عن بعض مقدر وغربتنا حكمة .. و إذا كان البعد و الفراق صعب .. فأنا لست - فقط - راضية بقضاء الله لكن سعيدة به أيضأً..
و حضرتك عارف اني لا افتقدك فقط .. كأب و سند و ظهر و صديق ومربي و محب و حامي و محامي .. وأعتقد انه لو كنت افتقدك لهذه الأسباب فقط .. ده انا أبقى انانية جدا.. و حبي لك يبقى
" براجمتك" جداً..
و لو انك كنت فعلا سند كبير .. لكن حضرتك ربتنا على أن " كفا بالله وكيلا و سندأ" لكن، ألم يسمي سيدنا محمد- عليه الصلاة و السلام - العام الذي فقد فيه السيدة خديجة و عمه بعام الحزن؟ إذن الغربة و البعد و الفراق ممكن أقول عنهم سنين "الحزن".
كش ملك
لكن أحاول التفكير في الحكمة من ابتعادي عن أغلى الناس عندي.. و أكيد في حكم كثيرة لكن أخشى.. أن يكون ربنا بعدك عني كي أستشعر قيمتك أكثر..
تعرف في غيابك فقدت الوزير.. و طقم بيادق الشطرنج كله تحول لعساكر - و للأسف - في معسكر الأعداء..
تحب تعرف إتعملي كام " كش ملك" في غيابك؟!
ياه أول مرة أشعر إن ربنا أوجدك في حياتي لتجعلني ملكة!
طب قل لي .. مش ما أنا كنت مُقدراك جداً و مستشعرة النعمة في وجودك بجانبي إلى درجة كبيرة؟
تكنش الدرجة دي مش كفاية؟!

* على فكرة " كفاية" بقى اسم حركة منشقة ظهرت في مصر .. و بيقولوا كفاية.. عارف لمن؟؟ أنا مش مستجرية أنطقها.. الواحد مش فاهم الناس بتوع " كفاية" دول مش ناويين يجيبوها لبر! أحكيلك إيه و لا ايه..

بس اما تيجي و انا احكيلك ع اللي جري
و امسح دموعي في منديلك ع اللي جرى
متغربين احنا
متغربين
تجري السنين و احنا
جرح السنين
لا حد قال عنا خبر يفرحنا
و لا حد جاب منا كلمة تريحنا

برده الأغنية مش راضية تسيب دماغي

بص حضرتك .. ما تيجي أحكيلك على اللي جرى في الأربع سنين اللي مضت.. واللي مكناش فيها مع بعض .. أحكي لك على قد ما ذاكرتي تسعفني .. أحكي لك على كل شيء علق بهذه الذاكرة المنهكة بما أرهقت من أحمال.. احكيلك ايه و لا ايه؟ نفسي احكي لك و أعرف رايك في كل اللي بيحصل حوالي؟

" نساء أوبرا و نسوان هالة "

*احكي لك عن غزو العراق .. طب ما حضرتك عارف .. أحكي لك عن العلوج .. و لا أحكي لك على التقاتل بين السنة و الشيعة في العراق .. أصلها ناقصة.

*أحكي لك عن صدام لما نحروه ليلة العيد .. بس ايه.. بعض الحكام العرب عملوا حركة تعجبك. كان لهم موقف.. لا موقف بحق و حقيق .. واعترضوا على توقيت الإعدام.. يا ولد!

* احكي لك على اليهود اللي قررواا يهدوا في المسجد الاقصى و بدأوا بباب المغاربة .. و في نفس الوقت العرب من المحيط للخليج بيحضروا لإحتفالات الفالنيتين .

* و لا تيجي أحكي لك عن هالة سرحان .. الدكتورة إستضافت مومسات مصريات وعرضتهن في برنامجها" هالة شو" على قناة روتانا.. و بعدين الناس اكتشفت انهن لا فتيات ليل و لا فتيات عصر و لا حاجة خالص .. و كله "فبركة " و البنات متأجرين ل " هالة شو ".. و طظ .. مش مشكلة سمعة البنات المصريات .. يعني ندفن رأسنا ذي النعام.. و نقول ان ما فيش بغاء قي مصر .. حاشا و كلا.
في مقال عجبني عمل مقارنة بين أوبرا وينفري و هالة سرحان .. الأولى إستضافت أرامل أمريكيات فقدن أزوجهن في 11 سبتمبر.. و قررن السفر إلى أفغانستان لمساعدة المجتمع هناك للقضاء على أسباب الإرهاب .. و هالة إستضافت عاهرات.. و المقال كتبه الصحفي "سيد علي" و سماه " نساء أوبرا و نسوان هالة "

شارون .. نفسه في الدنيا

* أحكيلك عن انتهاء مشكلة هند و احمد ..
* طبعا.. لازم اقلك إن سعاد نصر توفت بعد جرعة التخدير الزائدة اللي أخذتها في العملية التجميلية.. بس اللي ما يتسمى شارون لسة نفسه في الدنيا !!
* خايفة افكرك بخبر العَبَارة اللي غرقت بالناس اللي عليها و ممدوح اسماعيل هرب .. و القطارات في مصر اتحرقت .. و اللي طار فيها رئيس السكة الحديد.. بس وزير المواصلات قاعد.
و أحمد نجاد شغال في النووي .. و البرادعي رفع اسم مصر عاليا و حصل على جائزة نوبل للسلام:) و رازان- ست الكل- مسكت ادارة قناة جديدة.. الف الف مبروك.
مش أصالة حامل!

* لا إبسط .. أقلك خبر حلو.. الاعلام مشغول به من فترة .. مش اصالة حامل!! بس نضال احمدية غير سعيدة بالخبر السعيد.. أما الإعلام فلم يقصر.. بل أولي اهتماماً بالغا بكل ما هو هايف و خصوصاً ب"بهيفا" لأن- ربنا يكون في عونها- بتحضر البومها الجديد.. ربنا معاها .. بتتعب اوي.
* معلش .. خبر وحش تاني .. مي حريري إنفصلت عن زوجها .. يظهر أصابتها عين الحسود بعد إنجابها لإبنتها الجميلة
* و كفارة .. تامر حسني أخذ افراج ..
* و عايزة أطمنك على الرياضة في مصر.. لاعب كرة القدم "حازم إمام" بن "حمادة امام" و د. ماجي الحلواني عميدة كلية الاعلام السابقة "وقع مع نادي الزمالك ب 20 جنيه.. طبعا الرقم وهمي .. يعني ذي ما تقول بيكتبوا أي حاجة .. ذي ما اهل العريس و العروسة بيكتبوا الصداق المسمى بيننا .. يظهر عشان الضرائب.
*و اللمبي افلامه محققة إيرادات اقل من المتوقع.
* أخيراً" شيرين أه يا ليل" تصالحت مع نصر محروس في جلسة مفاوضات عقدها المطرب هاني شاكر في بيته و دفعت شيرين نحو 2 مليون جنيه تعويض لنصر. . 2 مليون !! دي نصرة كبيرة .. صحيح كل إنسان له نصيب من إسمه.. اللهم لا حسد.
* مرتضى منصور طلع من الزمالك.. و في "أزعرينة "حوالين الموضوع.
*المهم يا بابي ..عارف أحمد أدم.. عمل فيلم اسمه" معلش احنا بنتبهدل" جاب واحد شبه جورج بوش و عمال يضربنا بالجزمة!

*حكيتلك إن موبينيل عملت المكالمة بالثانية و عملت كروت شحن أشكال و الوان و"كليك" بتنافسها.
* قلتلك إن كيوتل – شركة الاتصالات القطرية- لسة محتكرة الملعب في قطر و محققة صافي ايرادات السنة دي مليار و 700 الف ريال .. و كله من رغي الشعب و مسيجاته.. و الناس في قطر منتظرة ليلة القدر لتدعي ربنا عشان يخليهم يسمحوا لشركة أخرى تدخل السوق القطري لوقف الاحتكار " الكيوتلي" لسوق الرغي الهاتفي .
* مش البورصة وقعت في مصر و الخليج .. و اللون الاحمر مكتسح الشاشات.

جمال كمل نصف دينه

* قلتلكش إن احمد بن تانت ناهد إتجوز ؟ كان نفسي تكون موجود .. لسة ما فاضلش غير أميرة و شريف.. ربنا يوفقهم .. كمان " تاتي" فاطمة أبو ريدة بنت تانت منى اتجوزت شاب شكله طيوب جدا و مقيمة في لبنان مع جوزها .. أنا حضرت كتب الكتاب فقط لكن في الفرح كنت موجودة في قطر.. بس مامي ووليد و ايمان حضروا الفرح و اخبروني أنه كان فرح صباحي تحفة .. خرافي.
محمود بن عمتى اتجوز من فترة قصيرة .. بس للأسف ماحضرتش .. و رنا سيد الأهل اتجوزت و خلفت ولد .. باتبسط جدا لما اسمع أي خبر جواز .. اصل الجواز في مصر و في غير مصر أصبح مكلف جدا.

* عارف - حضرتك- من كمان ربنا قدره على تكاليف الزواج و يسرهاله من وسع.. افرح بقه.. جمال و خديجة..
أي نعم .. جمال و خديجة .. مش عارف جمال .. بن الريس .. أخيرا فَرَح مصر و كمل نصف دينه.. و ان شاء الله يكمل النصف التاني لما يبقى.. خير خلف لخير سلف.
* بمناسبة الخلفة .. قلتلك ان صلاح بن عمتي خلف أخيراً! يا سبحان الله .. فعلا ان الله مع الصابرين.. بعدة تسع سنوات ربنا رزقه بنوران.. ربنا يخليها له.. حضرتك طبعا عارف إن الخلفة ما بقتش بالساهل في مصر.
*أنا عرفت إن أنكل محمود الحديدي بن عم حضرتك توفى .. طبعا لم أتمكن من حضور العزاء .. كمان انكل عبد القادر سيد الأهل بن عم مامي توفى في رمضان قبل الماضي ..أنا عرفت الخبر في نفس يوم عودتي في اجازة لمصر و عزيت تاني يوم في الزمالك.
برده تانت سامية بنت خالة حضرتك توفت وانكل حسن عابدين كمان .. الله يرحمهم جميعا.. للأسف لم اتمكن من العزاء.. ظروف الغربة تحكم.

* كمان عم طه .. خلاص .. تخيل؟ الراجل ده كنت باشعر إنه من أعمدة البيت.. مش قادرة أنسى منظره بالجلابية المقطعة اللي ما بيرضاش يغيرها مهما جبتله جديد .. و مش قادرة أنسى استمراره في العمل الي ان اقعده المرض .. و كنت أتعجب كيف و هو فقير و مع ذلك يدخن! حضرتك عارف انه كان بيربي أحفاده لأن إبنه مات وترك أطفال؟
الموت صعب اوي يا بابي .. و تخيل.. الحياة كمان!

شعب .. عنده دم

* عايزة اطلع حضرتك من "الموود" الحزايني ده واقلك خبر يشرح .. بعد أزمة اكياس الدم الفاسدة في مصر .. الناس بدأت تقلل التبرع بالدم .. طبعا مشكلة كبيرة.. لا ..إطمئن.. المشكلة إتحلت.. الحكومة مشكورة حلتها.. اخدت من دم عساكر الأمن المركزي و أعطت للمحتاجين..
أدي اللي كان ناقص .. لا كنا هنبقى شعب معندوش دم مثلا.. صحيح ما فيش وزير و لا وكيل وزارة ولا حتى مدير عام.. جابوه يتبرع .. بس بتوع الأمن المركزي .. شباب زي الفل..
سدوا و عملوا الواجب وزيادة.. وعلى رأي اخوانا في قطر" ما جسروا".

*أحكيلك عن الغلاء في الدول العربية – كيلو الخيار وصل الصيف الماضي في قطر و الامارات.. ل 8 ريال للكيلو..أي حوالي 14 جنيه و الفلفل و الكوسة ب 7ريال.. و البطاطس ب 4 ريال و نصف للكيلو أما الطماطم فوصلت 4 ريال و الطماطم "الشيري" الصغيرة ب 28 ريال الكيلو أما الجزر ب 5 ريال و الخوخ و البرقوق ب 25 ر يال الكيلو .. والعنب من 16 الي 28 ريال للكيلو و ربطة الجرجيرأو البقدونس بريال يعني بجنيه و 65 قرش.. ولو من لبنان ب 3 ريال.. أما الفاصوليا ب10 ريال الكيلو.
كيلو الجبنة رومي ب27 ريال الكيلو يعني حوالي 43 جنيه و مش رومي قديم .
*تحب اديك فكرة عن اسعار الأدوية؟.. بص حضرتك.. هو شراء الأدوية بقه يجيب المرض للناس.. القطرة بتاعت العين ب 27 ريال.. و البانادول بحوالي عشرين ريال للعلبة.

* أغيظ حضرتك و اقلك اسعار الكوافيرات في الخليج ايه.. لو واحدة عايزة تروح تسرح شعرها بالسيشوار .. هتدفع 80 ريال علشان شوية الهواء الساخن .. و 120 ريال لو شعرها طويل..
و قوائم القص والحف و التمليس تملأ الجرائد و بأسعار مغرية تبدأ من 80 ريال و حضرتك طالع .. يا بلاش.. طبعاً النتيجة هي إن ولا واحدة مغتربة بتضرب المشط في شعرها .. وبشوية مبالغة .. كله عامل دماغ و ممشيها فرجة على الفضائيات.
آخر أجازة ليا في مصر.. شارية كيلو الثوم ب 6 جنيه تخيل؟ و كيلو اللحمة في مصر وصل 60 جنيه .. الفرخاية بقت ب15 و 20 جنيه و بتتباع بأنفلونزتها!
ما عدش الاهالي بيتحايلوا على أولادهم علشان يشربوا اللبن.. كيلو الحليب ب 4 جنيه .. و الأغنياء برده طلعان عينهم لأن جرام الذهب أصبح ب 160 جنيه .

* أكلمك عن إرتفاع اسعار الإيجارات في قطر والإمارات وأقلك على الموظفين اللي بدأوا يرحلوا أهلهم و يعيشوا عيشة العزاب و يسيبوا أولادهم و زوجاتهم من أول و جديد و هما سنهم داخل على الخمسين و الستين.
* دعاء الحديدي بنت عمي أنكل كامل .. مقيمة مع جوزها في الإمارات.. و زوجها شغله في دبي .. لكن اضطروا يسكنوا في الشارقة لأن الأسعار في دبي نار.. و زوجها يذهب لعمله كل يوم في ساعتين و نصف رايح و مثلهم راجع .. و بتقللي اقل و اصغر شقة في دبي ايجارها السنوي لا يقل عن 45 الف ريال سنوياً.. إقسم على 12 .. يعني حوالي 4 الاف ريال شهريا..
يا بلاش.
* لكن تعرف حضرتك.. أنا لسة شايفة خبر في جريدة "الوطن" القطرية أمس يصرح على لسان "السهلاوي" إنه بيتوقع خفض الإيجارات بشكل ملموس خلال العام الجاري.
ملحوظة: السهلاوي .. إسم سهل و مريح لمدير إدارة حماية المستهلك و المنوط بها تسهيل الحياة و رفع الأعباء عن المواطنين و حمايتهم من غول إرتفاع الأسعار.. مش قلت لحضرتك .. كل إنسان له نصيب من إسمه.

* أحكيلك على " أحمد علي" – ده صحفي مشهور في قطر .. يفكرك بموسى صبري - ده ماسك اليومين دول في "وضاح خنفر" مدير قناة الجزيرة.. و مهلهله و حالف أيمانات و رافع شعار " يا أفنشه .. يا يفنشني.. لا تفاوض .. لا تنازل .. لا تفريط في حقوق القطريين" و اخدها مسألة مبدأ.. و فاقعه كل أسبوع مقال صفحة و نص مش تابلويد .. لا .. 8 أعمدة محترمة.
وبعدين أحمد على مقالاته بتطلع عين العاملين في الإخراج الصحفي، مجننهم يا بابي.. كل سطر عامله فنط .. لما يصرخ يكبره و لما يهدى يصغره .. و شوية يحط خط تحت الكلام .. بس فعلا مقالات سكر.
المهم إن وضاح.. ولا راضي يرد و سايبه للغيظ يفتك به.. ما أصل" صحفي على صحفي ما يلفش" مع ان الراجل كل قصده يدافع عن أبناء بلده ويعرف ليه القطريين أصبحوا جالية في قناة الجزيرة.. و لماذا لا يظهرون فيها ليأخذوا فرصتهم كنظرائهم من غير القطريين. . هو عايز القطريين يتم تدريبهم و يبقوا في نفس مستوى مقدمي البرامج اللي بيتم استيرادهم من الدول العربية. .
تفتكر حضرتك هيجي اليوم و نلاقي " أحمد علي.. مصري" بيستقتل كده و مسلط لسانه و جريدته و حاله و محتاله عشان يدافع عن حقوق المصريين .. و لا المصريين هيفضلوا طول عمرهم مواطنين من الدرجة السبع تاشر في بلادهم .

الليوة روي عطش الجماهير

Papi

* كنت هانسي .. مش المنتخب " الليوة" حقق النصر العظيم.. و روى عطش الجماهير ..
نم مرتاح البال يا والدي العزيز .. فقد حقق المنتخب الاماراتي الباسل انجازاً سطره بكعوب قدميه على الواح التاريخ الرياضي و حصل لأول مرة على كأس خليجي 18.. و كسب الماتش واحد صفر.
حضرتك عارف على الواحد صفر .. أخذوا كام؟ عشان بس تنام قرير العين و تنبسط و تعرف إن في أمل .. و المستقبل مبشر.
* كل لاعب في فريق المنتخب الاماراتي لكرة القدم حصل على فيلا هدية من سمو الشيخ محمد بن راشد بن مكتوم حاكم امارة دبي .. -اللهم أوعدنا يا رب-
*وسمو الشيخ خليفة بن زايد منح كل لاعب نصف مليون ريال خالية من الضرائب والمكوس و الجبايات والذي منه.
* حاكم الشارقة اعطي المنتخب كله عشرة ملاين يقسموها مع بعض .. كما منح سموه مبلغ مليوني ريال لفريق كرة التنس .. يظهر كانوا كسبوا برده ماتش .

papi

*مش كنت تخللي وليد يطلع لعيب .. و بعدين ما كان نفسه يطلع بتاع كرة و لا أي لعبة .. و حضرتك اللي وقفت في طريقه و قلتله المذاكرة و الجدية و العمل و المستقبل .. و الكلام اللي ما جابش همه ..الواحد يقول ايه بس .. مش لو كان حتى لعب احتياطي حتى كان أحسن له.. عموما كلها أرزاق و قسمة و نصيب.

مش هيكل استأذن .. في الإنصراف؟!

نسيت أقل لك أن محمد حسنين هيكل إستأذن في الإنصراف .. آه بس الخبر له بقية..
هيكل رجع تاااااااني .. بس المرة دي دخل من باب الفضائيات.. و من غير إستئذان..
هو كان كتب "حتة دين" مقال بتاع صفحتين طوال عراض.. و قال كلام مؤثر جدا و مقنع .. و اتكلم عن ضرورات معينة بحكم السن و غيره.. مفاداها أن الإنسان حينما يصل للثمانين لابد أن يحترم عقلية القارئ و كلام كبير و موزون جداً.. بعض القراء قال ده بيرمي كلام لجيرانه الرؤساء اللي مطلوب منهم يختشوا و يعرفوا إن سنهم لا يسمح لهم بمواصله مهامهم الرئاسية..
المهم هو نشر المقال من هنا و ما فيش جريدة - بابالغ- ما نشرتوش و الناس على النت يمرروه و قصة و رواية .. هيكل اعتزل يا رجالة.. هيكل استأذن بالإنصراف يا ناس.. و بعدها هوب.. رجع و دخل بدون استئذان من باب قناة الجزيرة .. مع ان العمر ما بيرجعش!

*احكيلك على البعبع اللي راعب الناس اليومين دول.. عارف مين.. مرة يقلك التوربيني و مرة يقولوا سفاح المعادي و على طول ماسكين في الإخوان.. و بعدين ما عادي.. ما أي جماعة او حركة بتتمنى انها تمسك الحكم.. ايه المشكلة يعني؟! و طبعا عمال التلفزيون يلم في العلمانيين الكبار من أمثال مراد وهبة و يديهم مساحة و وقت يهاجموا في الاخوان المسلمين.
*احكيلك عن تسونامي و ملايين الضحايا و لا أحكيلك على الأعاصير في أمريكا .. و ما حدش قدر يكتم شماته .

* مش "حكيم" أحيا حفل توزيع جوائز نوبل و عمل الخمسة بتوعه هناك و رفع اسم مصر عالياُ خفاقاً منادياً بالسلام" إس إس إس لام عليكم"
* عارف بقه حصل ايه في رمضان اللي فات.. محمود سعد استضاف ممدوح الليثي و مفيد فوزي و اتخنقوا مع بعض .. بسبب السندريلا !
يعني حبكت المشاجرات في الشهر الفضيل! مش عيب.
* أحكيلك عن "البويات" في الخليج و خصوصا في البحرين.. دول بنات بيقصوا شعرهم "الا جرسون" و عاملين قبضايات.. أقول ايه بس.. مش قادرة أعلق.
* مش طلعت السادات اعتقل.. ربنا يفك زنقته.

روتانا تقضي على البطالة بطريقة روتينية

* شفت حضرتك روتانا و فروعها .. روتانا سينما و روتانا العامة و روتانا موسيقى و روتانا كليب و روتانا زمان و روتانا طرب و روتانا خليجية.. و هي بذلك تساهم في القضاء على البطالة في الوطن العربي بطريقة .."روتينية"!
ناس كتير بيفكروا يشتغلوا في الغناء و الرقص وتقديم البرامج .. و اللي ما عندوش لوك حلو و طلة تلفزيونية جذابة.. بيشتغل في الإعداد أو الإخراج او التأليف أو يحول على الإذاعة.

جويل عاملة سحر ابيض

* اه يا بابي .. نسيت أحكي لك عن جويل ماردينيان .. بنت تحس إنها طيبة جداً و نفسها تساعد الناس بطريقتها .. بتقدم برنامج رهيييييييييييييب إسمه "بالصراحة أحلى" على ال "أم بي سي" .. عارف المثل اللي بيقلك.. لبس البوصة تبقة عروسة.. أهو جويل بتعمل سحر أبيض .. وعاملة شغل .. الله ينور .. للرجالة و الستات ..هي يعني بتعملهم "عَمرة "
بتأيفهم و تمنجههم و توضبهم و تأفلطهم و تعملهم ديكوريشن .. و تغير قطع الغيار بتاعهم .. يعني اللي عايزة مناخير جديدة تعملها عملية .. اللي عايزة تكبر شفايفها .. ما فيش مشاكل .. و اللي نفسها تنفخ خدودها زي نانسي.. برده ممكن و اللي نفسها ترفع و تعلي جفنها أو تظبط أردافها.. أو تكبر .. مش قادرة أستفيض .. المهم حضرتك كلك مفهومية.. و كله مع جويل قابل للتجديد.

و طبعاً ما ننساش الإبتسامة الساحرة التي لا تكتمل اللي بالتلبيسة الصناعية على الأسنان لتعطي بياضاً براقاً و في الآخر تقلك: دلوقتي مش فاضل غير أني أحط الرموش العيريه و الأضافير العيريه و الاكستنشن العيريه و العدسات العيريه و المكياج و بعدين نشوف " حلاوتهم" باللوك لجديد.

نصر الله خرب البينة التحتية

* أحكيلك على حسن نصر الله الراجل.. آه و الله ده تقدر تقول عليه الراجل.. المهم هو و حزب الله ضربوا إسرائيل ُعلق .. ما خدهاش حمار في مطلع .. و تخيل بدل لما يشكروه .. و يعملوه سوبر ستار .. و ليد جمبلاط قال لك: ده خرب البنية التحتية بتاعت لبنان.. و لحود بيحذر من التلاعب بمعالم" الخط الأزرق".. طب و الله اتقال كده ..
أصل نصر الله شيعي .. و اديها تغذية في الكراهية بين المذاهب وأسفن بين المسلمين .. وقلبوا النصر .. حولوه مخاطر الشيعة في المنطقة.. و إيران تخطط لبسط سيطرتها والخطر الإيراني و كلام فخيم جداً.. احنا مش اده.. برضه هما يفهموه اكتر مننا ..
بس اللي مش فاهمينه إنه لما إسرائيل و أمريكا يهدوا في العراق هد .. تبقى أمريكا حلوة و ضرورة حتمية لأمن العراق في المرحلة الراهنة كي لا تنهارالبلد بسبب غياب الأمن .. و ما حدش يجيب سيرة البنية التحتية للعراق!

* أحكي لك على كوندي .. الست دي مبهدلة في العرب آخر بهدلة و مطلعة عينهم هي و اللي مشغلها بوش .. قوم نموت احنا من الغيظ لا سمح الله؟ لا طبعا .. مخرج مصري مغمور عمل فيلم .. جاب فيه ممثلة مصرية سمارها غامق .. و شبه كونداليزا .. و خلى الممثل ينتقم منها شر انتقام.. الفيلم أجازته الرقابة.. و عرض في الخارج.. و المخرج بيقول أنه عند عرض فيلمه في الخارج.. قال لهم: أنا كنت بافكر أعمل فيلم رومانسي لكن لما شفت اللي بتعملوه في العراق .. قررت اعمل فيلم سياسي كوميدي أسود.

الناس ما بقاش عندها طأطان

* أحكيلك على إي و لا على ايه.. مش نص أصحابي إطلقوا و الباقي قاعد يحضر في ورقه و بيفكر يخلع .. ما حدش بقى يستحمل حد.. الناس ما بقاش عندها طأطان ..

* اقلك على الرجالة الي بقت تتفنن في العكننة على مراتتها لغاية ما يقولن" حقي برقابتي" و يخلعن بعد لما يتنازلن عن كافة شيء .. و يصبحن عازيرو .. و يطلعوا تلاتة عين أهلهن و يرجعن كل الهدايا او أي حاجة كانوا جايبنها لهن .. و يبيعوهن ذهبهن و يبددوا عفشهن .. و لو كان في أي حاجة وارثينها و لا يحتكمن على حاجة .. ينضفوهن غسيل و مكواة و عصر و ينفضوهن تماما و يشفطوهن شفط ..هن و أهلهن .. و بعدين .. شلوت كبير.. و اصرفي انت بقه على عيالكن.

*أحكي لحضرت على واحدة صحبتي أختها كانت مخطوبة لواحد من الشبان الغلابة.. اللي طبعا مش قادر على مصاريف الجواز.. هو مدرس بياخد أجرته بالحصة .. وطبعاً مش قادر حتى على مصاريف الخطوبة.. و لا يحاول زيارة خطيبته و ممشيها رنات .. وبعدين العروسة ماتت فجأة!! كده .. فجأة.. من دون مقدمات ..
من غير ما يجيلها حتى صداع .. من غير ما تفرح و تلبس فستان الفرح..
من غير ما تعيش يوم فرح و لا أيام طرح و لا شهر عسل و لا سنين بصل ..
من غير ما تعاني من حماة عقربة قرشانة أو أخت جوز حيزبون دندبيس على رأي أحمد بهجت..
من غير ما تشوف غمة نفس الحمل و لا الآم الطلق و لا فرحة السبوع ..
من غير ما تتعك في المطبخ و لا تاخد وردة و شوكولا في الفالنتين..
من غير ما تِسَمع لأولادها جدول الضرب.. و تعنفهم لو غلطوا .. و تسعدلهم لو نجحوا..
و تزغرد في فرحهم و تشيل احفادها.

بس اما تيجي و انا احكيلك ع االلي جري
و امسح دموعي في منديلك ع اللي جرى
متغربين احنا
متغربين
تجري السنين و احنا
جرح السنين
لا حد قال عنا خبر يفرحنا
و لا حد جاب منا كلمة تريحنا
كان حيريحني جدا و كان حيفرق معايا كتير اني اسمع رايك في كل اللي فات و اللي هيجي..
المصائب كانت معك تهون.. بصراحة شديدة أنا لم أُحَب في هذه الدنيا من بني أدم مثلما أحببتني..أفتقد طريقة حبك لي .. أفتقد خوفك علي و قلقك المبالغ فيه اللي كنت باشتكي منه و كنت اراه زيادة و " أووفر "
Over
آل أووفر آل؟ ده الواحد اليومين دول بيتنشأ على حد يسأل فيه ..

تعرف انا ما كنتش باحتاج ازعل .. لأنك كنت بتزعل لي.. و لا كنت احتاج اخد حقي ..
أسكت .. مش أنا كنت مطلعة على نفسي إني متسامحة.. لكن طلع انك كنت دائما تجيب لي حقي .. فهتقهر ليه و لا اضايق ليه ؟ ما في حد بيتضايق لي و بيحميني...

ده حضرتك كنت بتفرح لي مليون مرة اكتر ما كنت بافرح لنفسي .. و تعرف.. حتى وانت نايم على فراش المرض و تعاني من 90% عجز في جسمك .. كان الناس تعمل لك حساب ذي ما كان الجن بيعمل حساب لسيدنا سليمان و هو متهالك و ماسك منسأته.. تعرف- أعتذر عن المقارنة لو فيها تجاوز واستغفر الله كمان- لكن هو تشبيه للتوضيح اكثر منه مقارنة ..

انا مرة سمعت عن بنت يتيمة .. كانت تكذب على أصحابها في الجامعة و تدعي أن أهلها صعب جداً و مانعينها من التأخر و الخروج و الدخول ولما تزور صديقاتها تمشي بسرعة متحججة بالخوف ً من والدها الصعب.. وبعدين عرفنا بعدها.. أن لا والد و لا يحزنون .. وكله اختلاقات لمناخ أسري وهمي!

مش عارفة كنت حكيتلك الموضوع ده ولا.. لأ.. بس أتذكر انك لما كنت تأتي تأخذني من الجامعة.. كنت أجد عشرين .. ثلاثين واحدة – الرقم مبالغ فيه شويه – تقل لي: باباكي جه يا داليا والاقيهم هما اللي يتخضوا.
ومرة كنت خارجة مع ماجدة و رايحين ملحق هليتون رمسيس.. و ماجدة شافتك ماشي بالعربية واحنا رايحيين.. لقيتها هي اللي قلبها كان هيقف.. بتقللي : أنكل يا داليا .. أنكل!
قلتلها: اجمدي و أمشي عدل و ما تبينيش انك مرعوبة كدة.. ما احنا مستأذنين ..

كشف هيئة.. ما لوش لازمة

عارف .. جديتك كانت تخض .. بس برده سكر .. حتى ماجدة وإيمان لما زارونا و قابلوك عن قرب.. حبوك جداً.. و ما بقوش يخافوا منك.
عبير بدوي بقه اللي حكاية .. أنا فاكرة اني طلبت منك مرة اذن للخروج معها و كنت لسة متعرفة عليها في الجامعة.. و بعدين قلت لي:" ماتخليها في النادي علشان تتعرف عليها.. و يا ريت اهللها يكونوا موجودين و نتعرف عليهم.."
فطبعا أنا اتضايقت علشان عرفت انك عايز تعمل كشف هيئة على البنت .. و قلتلك: هي أهلها مقيمين في السعودية.. و طبعا قعدت تسأل باباها بيشتغل ايه؟ و بلدهم ايه؟ و مامتها ست بيت ولا بتعمل؟ و أسئلتك بصراحة كانت تنرفز! و كنت اأقل لك: و أنا مالي .. باباها بيشتغل و لا عاطل.. لأني بصراحة كنت أتكسف جدا أني لما اصاحب واحدة .. أقوم أسأل عن أصلها و فصلها وأهلها .
المهم وصلت النادي الصبح في الموعد و أنا كنت أعطتها فكرة أن حضرتك ستكون موجود و هتقابلها.. فالمهم أول ما شفتها .. لقيت المكياج بتاعها زيادة جدا و فاقع .. فقلت لها :ايه اللي أنت عملاه في وشك ده.. مش يا بنتي قلت لك أنه هيقابلك .. ايه لزمته الدوشة اللي انتي عاملاها في شكلك النهاردة.. هنروح في داهية كده..
قالت لي: أصل النور كان مقطوع و حطيت المكياج ( بالويم ) في الضلمة.
و طبعا ما كانش في وقت تروح تمسح مكياجها .. فالبنت لبست نضارة شمس أخفت نص وجهها .. وفضلت طول الجلسة موطية راسها.. فالنصف الثاني من وجهها اتغطي و ما كانش باين حاجة من المكياج خالص.
المهم أنا موصياها ان الكلام يبقى في حدود و نظام" قصري و عايزين نخلص".. و هي أصلا البنت خجولة جدا.. و بتقصر .. فقعدت مع حضرتك ما بتفتحش بقها .. غير" فعلا يا أنكل .. مظبوط يا عمو .. أشكر حضرتك.. مرسي خالص .. دي فرصة سعيدة جداً.. و حاجات من دي...."
و حضرتك قلت لي في آخر الجلسة" البنت مهذبة جدا وقاعدة على طول وشها في الارض.. مع انك قلت لي انك كنت عارف انها كانت بتحاول إخفاء المكياج.

و الله افتقد الآن انسان مثلك يخاف علي و يختار لي أصدقائي و أفتقد نظرتك في تقدير الناس..

أنا عمالة أكرر نفسي.. بس طب أقول ايه؟ ..
ما أنا فعلاً أفتقد نظامك السويسري .. وجديتك الألمانية و شياكتك الفرنسية و ألاطك الإنجليزية و شهامتك المصرية..

* أفتقد طريقة إفاقتنا بالنداء من غرفتك ثم فرضك علينا لعب الرياضة صباحاً - أقصد فجراً- ثم توضيب البيت في السريع و سماع إذاعة لندن في الصباح في البيت .. و راديو "مونتكارلو" في السيارة و " مع اميجو حكمت وهبة".
أفتقد طريقة قيادتك السريعة و أنت ترتدي قفازات تكشف عقلات أصابعك.
*أفتقدك وأنت تنادي عم طه كي يشتري الطلبات للفطار قبل شروق الشمس وإذا لم يسمع، أطلقت رصاصة صيد في الهواء، فيصحوالرجل مذعورا فاقد الوعي و قاطع النفس .
*افتقد طلبك لي عمل كوب شاي بالقرنفل صباحاً و" ارلجراي" مساء.
*افتقد احترامك للمواعيد بالثانية.. لكن بصراحة كنت باتنرفز لما تقول للسائق: إيه يا مستر هلف.. إتأخرت ليه؟ مش قلت لك تبقى عندي الساعة 5 و ثمان دقائق.
ما تقول خمسة .. أو خمسة وربع .. ايه لزمته الكسر .. الواحد ما كانش عنده إحساس بقيمة الزمن و أهمية الوقت.. تعرف و الله -الآن- أعرف قيمة الثانية.
*أفتقد اهتمامك بالرياضة .. و لو أني أحاول متابعتها قدر الإمكان.. وافتقد صورتك وأنت بتلعب إسكواش و ماسك المضرب" الدانلوب" اللي اخذناه منك أنا ووليد.. ومشهد ذهابنا للنادي بالتريننج سوت زمان.. لا يفارق خيالي .

* افتقد حرصك على متابعة تنظيف سيارتك بنفسك حتى لو في حد بيساعد حضرتك.. لازم تكون واقف على ايده.. و في حياتي عمري ما شفت عربية.. الموتور بتاعها في نفس نظافة الصالون.. العربية كانت فورد ذهبي .. و الموتور نفس اللون .. لما كنت تفتح الكابوت .. كنت باشوفه بيلمع زي الشمس! شعاع:)
بصراحة كنت ايامها باشوف اهتمامك ده – ما فيناش من زعل – حفلطة!!

عالية و دانة.. طلعوا شبهي

*أفتقد اهتمامك بالزرع و النباتات في البيت.. و حنيتك على النباتات.. لكن حقيقي.. كنا بنغير منها جداً.. فاكر" سارة "؟
أنا كنت أيامها باتكسف أن حضرتك مسمي النباتات في البيت بأسماء ناس .. و باتكسف اكتر إنك كنت بتتكلم معهم و تصبح عليهم علشن نفسيتهم تبقى حلوة و يزهزهوا وينبسطوا..
يعني كنت شايفة انك تركز في سعادتنا ونفسيتنا إحنا أحسن..
تعرف.. النهاردة البيت ما فيهوش زرع و لا نباتات خالص.

لكن ما تزعلش .. البيت في حاجات احلى .. فيه عمر و عاليا.. و محمود و دانة .. على فكرة.. كل اللي بيشوفوا عاليا.. يقولوا أنها نسخة مني .. حتى ايمان تقل لي: يا داليا دي شبهك خالص.. و لسة واصلني رسالة من وليد.. يقول لي عاليا بقت داليا الثانية .. بتهيأ لي أنهم يجاملوني .. لكن أنا سعيدة اني تاركة سفيرة لي تمثلني و تفكركم بي في مصر .. و كمان دانة كل اللي يشوفها يقول لي دي شبهك جدا .. و أنا باطير من الفرحة ..

* أفتقد قيمتي في دنيتك .. أفتقد صورتي في عيونك و أفتقد تقديرك لي و لا أعرف إن كنت ستصدق هذه .. فأنا أفتقد - حتى- توبيخك و تعنيفك لي حتى القاسي منه.. مش نزعة ماسوشية .. لكن ذي ما بيقول جاهين:" الشخطة اللي تعلم و ما تهينش الكرامة"
أفتقدك مشورتك و نصائحك الي كنت شايفاها أوامر ديكتاتورية..
أفتقد لهجة الأمر العسكري التي طالما تزمرت منها صغيرة و تمردت عليها مراهقة و توائمت معها شابة.. واشتقت لها و أنا أم؟

*إعدلي السرير كويبس و شدي الملاية مظبوط و إديني تمام"
يا ربي ! الراجل ده فاكرني العسكري بتاعه!!!
*ادامك ساعة لحفظ 3 أبواب و هاسمعهم لك.
" في سري" و ماله بسيطة .. ما الباب مكون من 3 فصول و كل فصل مكون من بتاع عشرين صفحة.. انا أحسن أذاكر مع مامي :)
* بصى أنتي مش فاهمة الناس خالص و عايشة في الوهم .. بصراحة،عندك حق و إلى الأن!!
* أنت قلبتيها قهوة.. دي أوضة دي !.. كاكاو و سندتويتشات و كتب و تلفزيون ووكمان وكمبيوتر و كله في وقت واحد.. يا بنتي لما تاكلي ركزي في الأكل و لما تذاكري ركزي في المذاكرة و لما تقرائي ركزي في القراءة و لما تتفسحي ركزي في الفسحة و ما تفكريش في حاجتين في وقت واحد ..
تخيل إلى الأن ما ليش في موضوع التركيز ده.. و عمالة أعطي لنفسي أعذار.

أنا مش هأصلح .. أنا مش هاعالج

*حنيناكي علينا يا داليا في المصاريف.. إرحمي.
* إطفي المروحة.. هيجيلك سل.
* إبعدي عن التلفزيون .. هتتعمي.
* إيه الدوشة و الهيصة اللي أنتي لابساها دي؟!
* إفردي ظهرط هيطلعلك سنم!
* ذاكري.. انتي ما ذكرتيش ببصلة النهاردة.
* أما نشوف أخرتك إيه.
* ها..عملتي ايه في الامتحان .. هنشوف ؟
* لو سقطي .. هاجزك!
* فرحانة اوي يا ستي إنك ناجحة على الحركرك في" الجيومتري " الهندسة!
* أعدلي الشراشيب بتاعت السجادة كويس..( أنا في حياتي ما شفتش حد عامل مشط و فرشة للسجاجيد)!
* لما أكل معاك و أحب اغلس عليك أنا و وليد .. فنشطب على طبقك بسرعة.. فتقول: هو أنا باكل مع مكن:)
* شيلي الهباب اللي حاطاه في وشك ده !
* ما فيش نزول باللبس ده.. الللللللللا.. أنتي بتفكري تعملي الفوازير السنة دي!
* استنوا عليا .. هافضالكوا و اوريكوا.
* في التليفون لما تكون نبطشي : لو ما سمعتيش كلام مامي .. هاجيلك.
* إسمعي.. فكريني .. أنتي ليكي عندي علقة!
* انتي ممبعجة كده ليه؟ متأزمة نفسياً و لا ايه؟ أجيبلك جرانيتة .. أجيبلك دندورمة!!!!
* طلعي ايدك من جيبك وانتي بتكلميني.
* لو نتيجتك جت زفت .. هاعاملك معاملة الزنوج!
* تدافعيني رهان .. الرهان حرام يا بابي !
* مش عايز اسمع صوت
* اطفي الهباب ده و نامي
* شيلي الاصة دي من على وشك لحسن اقصلك شعرك نمرة3.
* هاوقفك للصبح حصة ادب.. لكن .. كنت بتلين بعد عشر دقائق و أصعب عليك.
* كلي بالشوكة و السكينة و ما تربعيش إيدك على السفرة
* لما تعجبك حاجة تقول: ده شيء ما عظيم!
* لما حد يكسفني و أرجع بخفى حنين تقللي" أسد علي و في الحروب نعامة"
* اخشى ما اخشاه .. انك تضيعي وقتك و ما تجبيش مجموع عدل
* انا مش هاصلح .. انا مش هاعالج
* داليا .. أرجوكي.. حنيناكي علينا .. كل ما تمسكي حاجة تتكسر.. يا بنتي ده يظهرغصب عنك .. ايدك فيها الخراب!
* افردي ظهرك و أرفعي راسك.. شدي نفسك..
* ما تطاطأيش صوابعك..
* ما تهزيش رجلك..
* رجعي الكرسي مكانه، بعد لما تقومي.
* املي ازايز المياه.
* اللي بتاكليه وز وز.. هيطلع عليكي بط بط.
* انا لما انادي .. عايز ابص الايكي ادامي فوراً!
* " قسماً عظماً ".. يا ستار كانت من أكثر الجمل المرعبة .. و ربما أكون ناسية أسباب الأيمانات.. لكن فاكرة جداً .. إنها كانت معظمة ومغلظة للتعذير!
* إنت بتبرطمي بتقولي ايه؟
* إنت بتهوبصي معايا..
* أنت عايزة تبقي ذيي؟!
* بعد لما تقري الجرنال.. طبقيه.
* عند كل إمتحان و في أي مقابلة عمل و في كل موقف من مواقف الحياة أتذكر حواري معك و أنا بعد صغيرة العب في مراجيح النادي الأهلي
:تعالى مرجحني يا بابي
:لا، مرجحي نفسك
:لا تعالى زقني
:خلاص انا هاديكي أول زقة .. و بعدها أنتى توريني داليا الحديدي هتعرف تتمرجح لوحدها إذاي.. يا الله يا داليا.. واحد اتنين تلاتة.. عومي .. عومي كويس.. أجمد يا داليا .. اكتر يا داليا .. اطلعي لفوق يا داليا .. طيري يا داليا.. يا الله .. انتي تقدري تلفي المرجيحة .. ما تخافيش.. جامد.. إجمدي.
: خليك معايا يا بابي .. كل الأولاد.. باباهم بيمرجحوهم و يزقوهم
:لا بصي حواليكي كويس .. مش كل الأولاد معاهم بابي و مامي .. و مع ذلك بيعرفوا يتمرجحوا لوحدهم و يعوموا كويس .. و بعدين أنا بكرة أسافر و بيكون عندي نبطشية و باغيب عنك فترة و عايزك تعرفي تتمرجحي لوحدك سواء كنت معك أو كنت غايب عنك.

*امشي في الشارع مكشرة و خطوتك ذي العسكري..
بصراحة الجملة دي كانت بتنرفزني و كنت بأقول في نفسي .. طب هو ما سمعش إن الإبتسامة صدقة..
تخيل حضرتك ..عمري ما فهمت و لا إستوعبت و لا إقتنعت بموضوع المشي" المبوز " و الخطوة العسكرية الا من سنة واحدة .. كنت قاعدة في كافيه " لو نوتر" هنا في الدوحة .. و بافطر مع محمود و بعدين المكان كان مزدحم فطلب مني مديرالكافيه أن تنضم لي فتاة نظرا لعدم وجود طاولات.. و لأن البنت كانت لوحدها.. فلم أمانع .. وجلست معي ووجدتها مغربية و تعيش بدون أهلها في قطر .. و تخيل بتشتغل ايه؟ دي طلعت " نادلة" يعني " ويترس" أو جرسونة" .. لا و الأغرب و يتهيألي مش هتصدق.. البنت والدها ذي حضرتك .. طيار .. تخيل!! و كمان خريجة أداب .. أقصد كلية الأداب.. بس فضلت تشتغل في واحد من سلسة مطاعم " شيليز" هنا في قطر.. بصراحة اتكسفت أسالها يعني طب كيف و هي بنت ناس.. و والدها طيار و هي خريجة كلية محترمة و تعمل جرسونة؟!

المهم الكلام جاب بعضه و من غير ما أسأل.. البنت كانت متأزمة نفسياً وعمالة تفضفض..
وسبب ضيقها ان مديرها عايز" يفنشها "
فقلتلها: ما يمكن ده احسن و ربنا يوفقك بعد كده في وظيفة أفضل .. و بعدين هيجيلك الضغط و قلبك يقف عالشان وظيفة جرسونة.. على إيه طظ ! طبعا الشغل مش عيب ابداً بس حتى - مادياً -- ان شاء الله تجدي وظيفة براتب أكبر.
قالتلي: لا مش طظ .. هو مش مشكلة راتب .. ده ان باخد كلام فاضي .. ما يجيش الفين ريال ( نحو 3,650جنيها).. بس دخلي أكبر من المدير و هو ده اللي مضايقه مني . لأني بأحصل أكبر تيبس" بقشيش" في "شيليز"
بصراحة هو الفضول وحش .. و حاولت أمسك نفسي عشان ما أسألش .. بس ما قدرتش.. فسألتها و خبث الأطفال في عيني :هو يعني أول عن أخر هتخدي بقشيش كام؟ هو في حد بيدفع بقشيش أصلاً .. طب ما الفاتورة غالبا ً.. تشمل الخدمة.
عارف قالتلي ايه؟ جمد اعصابك.. أنا عارفة ان الإستفزاز وحش..لكن مش قصدي والله .. و كلها أرزاق- عموما البنت قالتلي: هو صحيح مرتبي الفين أساسي .. بس بيعطوني سكن .. و بأحصل بقشيش حوالي من 8 إلى 9 الآف ريال شهرياً.

طبعا رأسي لفت زي" فيدو ديدو " بتاع الإعلان .. يعني عارف حضرتك.. انبهرت بالمبلغ.. لكن فكرت إزاي بقشيش يصل في الشهر إلى 8 ألآف ريال؟! فالبنت - مشكورة – وضحتلي إن هناك زبائن يدفعون بقشيش يتراوح في العادي ما بين 20 إلى 100 ريال .. لكن في ناس تانية بيسموهم العملاء الكرام .. فدول يا والدي العزيز بيدفعوا بالدولار!!

و حكت لي البنت المغربية أنها كانت تعمل في فرع " شيليز " بأحد القواعد الأمريكية في قطر.. باين في السيلية أو" العديد " مش فاكرة .. وطبعاً في مجمع مطاعم أمريكي كبير في القاعدة .. و الحقيقة العساكر و الضباط الأمريكان طلعوا كرام فعلا .. والتيبس بتاعهم لأنه من شيم الكرام فبيتراوح من 50 دولار إلى 500 دولار!!!

طبعا لها حق البنت تيجي كافيه "لونوتر" و الدمعة فارة من عينها ووشها وارم من العياط ..
المهم سألتها : معذرة ليه بيعطوكي بقشيش كبير كدة؟
: ما أنا أصلي بأحب شغلي و بأعامل العملاء بحب و بأخدمهم و أنا بابتسم و باجيب الطلبات جري.
إذن الإبتسامة = صدقة زمااااااااااااااااااااااااان
!!! الابتسامة اليوم = 500 دولار تيبس
و بعدين البنت بتجري .. مش بتمشي ذي العسكري .

papi:

ده الواحد مخه طلع تخين بشكل.. طب ما كنت توضح.. أو حتى لمح .. لازم تسيبني على عمايا .. استنتج بعد سنين إن الابتسامة هي نوع من الإسترزاق الأنثوي!!

و الله الواحد خايف تفهم مني إني ذي الأبناء اللي ما بيفهموش قيمة أهلهم الا لما يكبروا.. صدقني كنت مقدراك .. بس الأن أكثر.. يمكن الصورة بتوضح اكثر في البعد.. يعني أتذكر مواقف وافكر فيها و أندهش جداً.

أستغرب انك كنت تساعدني في لعب الطاولة إذا غلبت وليد .. و تتبسط .. مع إنك لست من النوع اللي يفرق بين أولاده .. و لما إستفسرت منك عن سبب إنبساطك و مساعدتك لي .. قلت لي:أنت بنت و أصغر من وليد و طبيعي أقف مع الصغير و أساعده .. و أنا ملاحظ أن وليد أقوى منك و أكبر و بيلعب أحسن .. فلازم أقف جنبك .. و لو هو كان الأصغر .. كنت وقفت جنبه هو .. و اتبسطله هو.

أستغرب لما افتكر اذاي برضه كتمت نظرتك السعيدة لما غلبت أنكل عاطف -الله يرحمه- برضه في الطاولة.. وأنا متأكدة انك بتفرح لي في أي حاجة حتى لو بسيطة.. لكن قلت لي : حاولي ما تغلبيش راجل كبير و في سن والدك .. الموضوع ده ممكن يضايق الكبار منك أو يحز في نفسهم إن بختهم وحش حتى في لعب الطاولة مع العيال.
أستغربك جدا إنك كنت حازم لدرجة القسوة و طيب لدرجة الرحمة الشديدة .. و خصوصاً مع المرضى .. لدرجة كانت جعلتنا نفكر احيانأ في التمارض.. سبحان الله.. صار لي عشر سنين مش محتاجة اتمارض .. دخولي المستشفى اصبح سنوي و قد توطدت علاقتي مع الأطباء حتى أصبحت وثيقة للغاية هاهاهاهها.

تخيل أني الى الآن .. لا أعرف كيف كنت تفرق بين غضبك من محامي أفاق و مداومتك على زيارة إبنته المريضة بالمستشفى و تعاطفك مع والدها وخطيبها و أسرتها كلها.. و حرصك على إصطحابي معك لزيارة مريضة لم التق بها في حياتي إلا على فراش المرض.
تعرف حضرتك.. من المستحيل إختزال تربية سنين في سطور.. ده يبقى إجحاف حقيقي.
وأكيد حضرتك عارف إن إحنا اتعلمنا من اللي شفناك عملته أكثر بكثير مما تعلمناه مما سمعناك قلته.
* فلم يكن صعب على وليد عدم التدخين لاننا لم نرك تدخن .. ولا ليك في أي مكيفات أو مخدرات لكن شفناك مداوم على الرياضة و النظام و الشغل و التواصل و صلة الرحم و مساعدة الناس.. كل ده شفناه عملي مش نظري.
و اذا كان ينقصني شيء كبير فهو .. أني لم اشكرك كما يجب على كل شيء .. على وجودك في حياتنا بقوة .. على وضعك لنا في أعلى قمة اولوياتك .. على تحَريك الحلال في تربيتنا .. و على اختيار مامي و على اختيار أسماء حسنة لنا و على حرصك و ثقتك في أن مامي هي أفضل من ستعلمنا ديننا.

افتقد كل ذكرياتي معك .. اوقات مشاهدتنا للتلفزيون مع بعض و متابعتنا لتمثليات الساعة السابعة و الربع .. بدأً من مسلسلات المشربية .. ميزو .. علي بيه مظهر .. احلام الفتي الطائر .. حنفي الونش.. زينب و العرش..عائلة الدوغري .. الأيام .. أديب .. شرارة .. عائلة شلش .. دعوني أعيش ..صيام صيام .. دكتور محمد و أخواته البنات.. دموع في عيون وقحة ..بابا عبده .. الشهد و الدموع .. رأفت الهجان و الرجل الاخضر و بايوننج ومن و ستيف اوستن و اوشين و ماك جيفر و أفلام نادي السينما يوم السبت "الرولز رويس الصفراء و صوت الموسيقى و سيدتي الجملية"
حتى الإعلانات.. أفتقد تعليقاتك الساخرة عليها بدءاً من " أين تذهب هذا المساء" و"مام ماميا " .. "باك بتاعي و باك بتاعك .. باك بتاعنا كلنا.. "مرورا ب "امشي بسرعة يا واد يا حسين.. شوف لنا ريري بيتباع فيتن .. هات لنا نه باكو و اتنين .. البركة في ريري." و اكيد اعلان " مصر للتأميم .. حصن أمان للملاين " كان بمثابة بشرى بقرب موعد المسلسل في رمضان .. أما الاعلانات التحريضية ك.. إنسفي حمامك" لليسيكو و التحفيذية ك "الأربع اسباب" الدافعة لإستخدام معجون الحلاقة و .." كنت هاقولها " لمعجون كولجيت للاسنان .. فكانت تضحكنا .. وصولا لظهور اعلانات" شوف العقد شوف الشراشيب" و" محمود ايه ده يا محمود؟!" و حتى بدأ حسن عابدين في عمل إعلانات" شوية شوية شويبس اهي جاية" و التي كانت جواز مرور للكثيرين غيره بتقليده" و منها بدأت الجميلات المراهقات يدخلن عالم الاعلانات قبل ظهور الفيديو كليب!

أفتقد نزولك للصلاة في الجامع يوم الجمعة و بعدين نروح النادي نتفسح.. و سفرياتنا مع بعض و كل الحياة الحلوة اللي عشناها مع حضرتك.

Papi:

تعرف الموضوع زمان كان بسيط .. أول عن أخر محطيتين ..الأولى و التانية.. وكان قرار تغيير المحطة لا يتم بسهولة لأننا لازم نقوم بنفسنا و نغير المحطة و نعمل بتاع تالت أربع تاكات .. لكن النهاردة .. توحشت الفضائيات و الموضوع بقى هيصة .. يعني حضرتك كنت خايف علينا من القناة الأولى و التانية .. و عامل ريستريكشن على إيه اللي المفروض نشوفه و نقد لعروض غير ذات قيمة .. و الكلام الكبير أوي ده..
أكيد حضرتك عارف إن الموضوع فلت خلاص .. و الدش فيه بتاع ألف محطة و أكثر .. و النت فيها بتاع مليار موقع .. طب هاعمل إيه مع محمود و دانا؟!

محمود اليومين دول بدأ يشبط في محطة " تاتووون" يقصد" سبيس تون"بيحبها جدا .. هي مشكلتها أن كم العنف اللي فيها شديد جداً..الغريب بقه انه بيمووووووت في قناة دبي.. لسة دلوقتي عمال يقلي اقلب المحطة و اجيب دبي .. مع إن فيها اخبار.. لكن بصراحة أحسن الفرجة على الهلس اللي في باقي القنوات .. ولو ان الأخبار برضه فيها عنف.

تفتكر ليه بيحب قناة دبي؟ بيتهيألي بيحب موسيقى الشارة بتاعتها.
عموما اهي.. افضل ما نقلب محطات تانية فتيجي مغنية و لا رقاصة من عينه روبي او هيفا او نجلا و بوسي سمير.

الموضوع شكله باظ

Papi:

عارف حضرتك الموضوع شكله باظ .. باظ خالص، و فلت من ايديهم .. بص حضرتك انا بقيت اتكلم زي الناس.. اللي لما تيجي تشتكي من وضع معين .. تبني الفاعل للمجهول.. مع ان في اللغة.. الفعل هو من يبنى للمجهول ..عموما الفاعل اليومين دول لم يعد يستتر .. ده عيني عينك و على عينك يا شعب و جهارا نهاراً يا حكومة.. و عادي تلاقي وزير اعلام يقلك .. مش عاجبك اقلب المحطة! و وزير ثقافة يهاجم المحجبات و يساند الموديلات.

دي أخلاق القرية يا عالم!

يعني زمان كان الناس صحيح مش مقياسها الدين و لا الشرع .. و يقولولك إحنا ناس شرقيين و في عادات و تقاليد..
لا .. ننسى بقه الكلام اللي عفى عليه الزمن .. دلوقتي بيقولوا العالم أصبح قرية صغيرة .. طيب هي دي أخلاق القرية يا عالم!

المهم كان زمان تسمع الممثلة من دول تقلك : المخرج عايز كده .. المشهد الساخن مؤثر في حبكة السيناريو .. و سياق الفيلم يستدعي .. و أنا لا أمثل الاغراء الصريح و لكن الاغراء المحترم .. يعني مصطلح الإغراء المحترم موجود من أيام هند رستم و فاتن حمامة .. و دول كانوا بيتباهوا انهم بيقدروا يقدموا إغراء بالنظرة و بالخطوة.. و تصدق.. الممثلين بتوع زمان اللي كانوا بيقدموا الإغراء – المحترم- هما اللي بينتقدوا ممثلات الإغراء – الغير محترم- بتوع اليومين دول!

" فريندشيب كيس"

طب أقول لحضرتك ايه .. و الله حاجة تكسف .. اليومين دول الموضوع مش محتاج لا حبكة و لا مخرج عايز كدة و لا أي حاجة.. و عادي جداً .. تسمع مؤدية او ممثلة أو راقصة مغمورة تقل لك .. ضروري أقدم تنازلات لزوم الإنتشر! و من غير إنتشار.. دول بيسلموا على بعضهم في البرامج بالقبلات و الأحضان.. و بيسموها " فريندشيب كيس"!

دعارة موسيقية

طب تصدق حضرتك انهم بيطلعوا إشاعات على نفسهم علشان مزيد من الشهرة .. و سمعتها بودني.. ممثلة بدأ نجمها في الأفول.. المهم عملت كليب مع مغني ما.. يقوم الكليب يعدي في صمت.. عيب .. ما يصحش..
قامت الست طلعت على نفسها إشاعة ان هناك قصة حب تجمعها مع المغني اياه علشان الصحفيين بيموتوا في الأخبار الهايفة دي .. فطبعا هيسألوها .. فتقوم تطلع في الفضائيات و على أغلفة المجلات وأخبارها تملأ الصحف.. و بعدين تكذب الإشاعة المغرضة التي تريد النيل من شرفها و تهدد و تتوعد أنها ستقاضي كل من تسول له نفسه أن يشيع عنها أخبار كاذبة و عجبي!!
و لما يسألوها تقل لهم .. ما تصدقوش الأقلام المغرضة الغير شريفة..
لا حول و لا قوة إلا بالله .. مع إن هي الي مطلعة الإشاعة على نفسها!

* سيبك من الإشاعات .. خلينا في الواقع.. يوم الإثنين الماضي .. استضافت مذيعة برنامج " نأسف للازعاج .. اسمها ايه .. غريبة ناسية مع انها مشهورة .. بس أصلهم كتروا .. المهم استضافت حلمي بكرى الملحن .. الراجل قال كلام .. مهما اقول لحضرتك اد ايه كان صريح و مستميت في الهجوم على أدعياء الفن.. و قالها بصراحة :"دي بقت دعارة موسيقية"!

مغنيات أم غواني؟!

تخيل أنا من سنيتن تقريبا كتبت مقال في جريدة" الشرق" القطرية أسمه " مغنيات أم غواني" المهم اعترضوا على العنوان .. جيه حلمي بكر و قالها بالمفتشي .. دعارة موسيقية.. و علشان يؤكد كلامه قال ما معناه: لما تشوف في كليب واحدة طالعة في البانيو و المخرج حاطط رقم تليفونها في خلفية المشهد .. ده يبقى اسمه ايه؟ أكيد نوع أخر من القيادة غير قيادة الأوركسترا!
سبحان الله راح زمان اللي كان المخرج فيه يتحايل على المشاهد الخارجة ، فيقوم عامل صوت رعد و برق .. دلوقتي بيعمولوا المشاهد و يفصلولها سيناريو أو أغنية .


و بعدين في مصر بدأ يظهر الرعب من سحب البساط من الفن المصري و الإعلام المصري بشكل عام.. و المذيعات اللبنانبات عاملين صداع كلي مزمن للباقيات الصالحات.. مما جعل الصالحات دول يخلعن ملابس التقوى و الصلاح و قالك لازم ننافس.. نكن أو لا نكن..

أعذرني اني طويلت على حضترك .. ما أنا أصلي باحس و أنا باكتبلك إني معاك .. و نفسي تكون اتبسط إننا سمينا محمود على إسم حضرتك .. هو كل شوية يشوف صورتك و يقوللي: بابا ديدو مامود
حتى دانة .. ياااااااااااااه .. كان نفسي تشوف أولادي و تربيهم معايا و تلاعبهم و يفخروا بك و يعتزوا بوجودك.. لكن أنا هاربيهم على حبك .. و ثق انك مغروس في دمهم و محفور في ملامحهم و عارفينك جداً و هيعرفوك اكتر كل لما يكبروا.

: Papi

هتفضل عايش فيا و في وليد و في أحفادك عمر و محمود و عليا و دانا و هيفضلوا يعيشوا بقيمك .. أنا هافضل أدعي لك طول ما أنا عايشة .. و إن شاء الله دعائي يصل لك.. و هافضل أهاديك في عيد ميلادك .. و إن شاء الله ربنا يوصل عني هداياي.

ربنا يجمعنا على خير و يقرب البعيد و يرحمك برحمته الواسعة .. بأدعيلك ذي ما كنت بتدعيلي.. و باشكرك على كل حاجة عملتهالنا.. و باشكرك علشان عرفتنا قيمة الأب و الأم .. و بالوم نفسي جامد .. على كل نبرة صوت عِليت على حضرتك .. و على كل باب اتقفل بشدة و أنا ماشية زعلانة .. و على كل "لأ" اتقالت لحضرتك حتى لو مكنتش سمعتها لك او قلتها في سري ..
و باندم على كل برطمة برطمتها ..
باندم على كل رأي خالفتك فيه و على كل أمر عصيتك فيه لمجرد العصيان و طلعت حضرتك دايما صح..
باندم على كل لحظة ما قضتهاش معاك.. باندم على الجواب اللي عجبك رغم طوله .. فتمنيت انه كان يبقى أطول .. وعلى الهدية اللي عجبتك .. كان نفسي تكون أغلى .. وعلى كل حاجة و أي حاجة ضايقتك فيها .. بأندم على أن الندم مش في وقته .. أه لو كان في وقته.. اه لو كل واحد يلحق ما يندمش. يلحق قبل الفقدان...

فقدتك يا أعز الناس
فقدت الحب و الطيبة
و أنا من لي في ها الدنيا سواك .. و إن طالت الغيبة؟
رحلت و من بقى وياي
يحس بضحكتي وبكاي
و حتى الجرح في بعدك
يغزيني .. و هل لي به؟!
تصدق ؟ قد ما حنيت ..
أشوفك في زوايا البيت
و أسولف معك عن حزني
و أحس إن أنت تدري به
أنا من لي في ها الدنيا .. سواك و إن طالت الغيبة
ش أسوى بالألم و الأه ؟!
لكن البقا لله .. يصبرني على بعادك
و ذا قدري و راضي به
فقدتك يا أعز الناس

( حسين الجسمي)
(فيصل اليامي)

اللهم إرحم والدي برحمتك الواسعة يا أرحم الراحمين .. اللهم اجعل قبره روضة من رياض الجنة ,اللهم ادخله الفردوس الأعلى دون سابقة عذاب او حساب.. اللهم أرضني فيه و بلغني رضاه و بلغه مني و عني السلام و المحبة .. يا أكرم الأكرمين يا رب الأحياء و الأموات يا رب العالمين.. اللهم و أباء و أمهات المسلمين أجمعين.. آمين.

ابنتك
داليا محمود الحديدي
الدوحة- قطر
24 محرم 1428ه
13- فبراير – 2007

=========================================

0 تعليقات:

إرسال تعليق

الاشتراك في تعليقات الرسالة [Atom]

<< الصفحة الرئيسية